Vores blog

Inspiration og gode råd
Vil du vide mere om gode møder, Scrum, retrospectives og andre spændende ting? Så er du kommet til det rigtige sted.
Hvis du hellere vil lytte end læse, så kan du høre vores podcasts.
Hør vores podcasts her

Du skal ikke snakke med dine brugere – du skal kigge på dem

Vi mennesker er nogle rigtige vanedyr! Så meget at ca 80% af alt, hvad vi gør i løbet af en dag, er ren og skær rutine. Lige fra simple ting som at brygge morgenkaffen, cykle eller køre bil, smørre en honningmad til mere komplicerede handlinger som at spille et instrument, at skrive på computer eller bruge et avanceret stykke software eller maskineri. “Det sidder på rygraden”, siger man. Og ting, der sidder på rygraden er ikke sådan lige at sætte ord på. Det gør man jo bare. Så hvad gør du, når du skal finde ud af, hvordan en ny funktion skal designes, når den skal erstatte en rutine?

Har du snakket med din bruger i dag? Så skal du passe på tre fælder!

Når det kommer til brugere, så er der tre fælder, der er nemme at falde i – rigtigt nemme, faktisk. Så nemme, at jeg vil skyde på, at alle er faldet i mindst én af dem i løbet af det sidste udviklingsprojekt. Fælles for dem er nemlig, at man falder i dem, når man i bedste mening giver brugerne de nye funktioner, som de selv har efterspurgt.

Gør dit team bedre – brug disse tre benspænd

Du studser måske over ordet “benspænd”. Hvorfor skal der være det? Hvorfor ikke en udfordring eller en øvelse? Hvorfor skal der spændes ben? Det skal der, fordi vi bliver nødt til at tænke helt ud af boksen, når der bliver spændt ben. Når vi ikke længere står på benene, ser verden nemlig helt anderledes ud. Og nogle gange er det nødvendigt at se verden på en anden måde for at få øje på andre måder at gøre tingene på.

Tre stadier, du skal kende, for at kunne sætte fart på dit team

Som Scrum Master er din fornemmeste opgave at sikre, at teamet yder så godt, som det kan. For at se, om teamet gør det, må du nødvendigvis måle teamets output på en eller anden måde. Hvordan skal du ellers kunne se, om teamet sætter farten op, taber pusten eller holder farten? Men hvis du ikke passer på, kan du komme til at tvinge teamet i højere fart end teamet er klar til, eller overbelaste teamet. Resultatet er enten, at der kommer alt for mange fejl – eller at teamet bliver demotiveret og går ned med flaget.

Agil og iterativ – hvad betyder det egentlig?

Du har sikkert hørt begreberne, agil og iterativ. De er meget moderne og buzz-word agtige. Er det ikke agilt og iterativt, så er det ikke værd at samle på. Men hvad betyder de to begreber egentlig? Og bliver alting virkelig godt, hvis man bare drysser agil og iterativ udover et projekt? Det korte svar er: Nej, det gør det ikke. Hvorfor kan du læse her sammen med vores konklusioner om, hvordan du skal gribe det an, når du vil arbejde agilt og iterativt.

GULDKORN DIREKTE I DIN INDBAKKE

Få vores nye indlæg direkte i din indbakke
Få vores allerbedste guldkorn direkte i din indbakke

Få vores allerbedste guldkorn direkte i din indbakke

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få vores bedste tips og gode råd.

Tak! Du modtager nu en tjekliste direkte i din indbakke