Vores blog

Inspiration og gode råd
Vil du vide mere om gode møder, Scrum, retrospectives og andre spændende ting? Så er du kommet til det rigtige sted.
Hvis du hellere vil lytte end læse, så kan du høre vores podcasts.
Hør vores podcasts her
Skal du ændre kulturen i din virksomhed, skal du hverken fokusere på holdning eller handling

Skal du ændre kulturen i din virksomhed, skal du hverken fokusere på holdning eller handling

Når snakken falder på, hvordan man skaber en god og sund virksomhedskultur, er der ofte to lejre: Den ene lejr mener, at man skal fokusere på holdningerne i virksomheden. Er holdningerne på plads, følger den gode sunde kultur. Men den anden lejr mener, at kulturen skabes af handlinger. Det er gennem fødderne – ikke hovedet – at kulturen ændres. Men begge lejre har faktisk ret.

Jo mere ustrukturerede dine interviews er, jo mere skal du have styr på strukturen

Jo mere ustrukturerede dine interviews er, jo mere skal du have styr på strukturen

Som IT-virksomhed skal man ofte levere løsninger, der skal bruges i en ukendt faglig kontekst. Løsningen skal måske bruges af lærere, sygeplejersker, HR-chefer eller på en boreplatform. Der er begreber og faglige termer, man skal holde styr på for at sikre, at løsningen virker i det daglige arbejde. Der skal derfor opsamles en masse viden effektivt og hurtigt, hvilket er svært, når man ikke ved, hvilke spørgsmål der skal stilles, for at opsamle den rigtige viden. Der er kun en måde at løse det på: Ustrukturerede interviews. Desværre har de et ufortjent ry som dyre og unødvendige. Det ry vil vi gerne lave om på!

Derfor skal du stole på teamet – også når du ikke forstår, hvad de siger

Derfor skal du stole på teamet – også når du ikke forstår, hvad de siger

At være Product Owner, eller PO, er en svær rolle. Man skal være tæt på kunden, tæt på produktet og tæt på teamet. Men man må heller ikke være for tæt på. Nye funktioner skal give værdi både for kunden og forretningen, produktets udvikling skal hele tiden afstemmes mellem “nice-to-have” og “need-to-have” og teamet skal både inddrages og udfordres. Det spændingsfelt er ikke nemt at navigere i.

Derfor skal du teste smarter – not harder

Derfor skal du teste smarter – not harder

Vi kender det alle sammen: Den nye funktion er blevet testet, testet og testet igen – og alligevel dur den ikke! Det er frustrerende både for udviklere og brugerne, når det sker. For udviklerne har leveret en ny funktion, der virker, men brugerne siger, at den ikke virker. Hvad gør man så?

Skal du have en svær samtale? Så gå til tavlen

Skal du have en svær samtale? Så gå til tavlen

Du kender det sikkert selv: De bedste og dybeste samtaler har man ofte, mens man er i gang med noget andet. Opvasken, havearbejde, biltur og så videre. Og det er der faktisk en god grund til! For når vi kan gemme den dybe samtale bag en anden aktivitet, er det nemmere for os at skabe ro, rum og tid til at finde ord for dét, der trykker og gerne vil ud. Det kan du bruge som Scrum Master til at gøre de svære samtaler nemmere.

GULDKORN DIREKTE I DIN INDBAKKE

Få vores nye indlæg direkte i din indbakke
Få vores allerbedste guldkorn direkte i din indbakke

Få vores allerbedste guldkorn direkte i din indbakke

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få vores bedste tips og gode råd.

Tak! Du modtager nu en tjekliste direkte i din indbakke