Vores blog

Inspiration og gode råd
Vil du vide mere om gode møder, Scrum, retrospectives og andre spændende ting? Så er du kommet til det rigtige sted.
Hvis du hellere vil lytte end læse, så kan du høre vores podcasts.
Hør vores podcasts her
Tre gode råd til at få dit team til at gøre det “rigtige”

Tre gode råd til at få dit team til at gøre det “rigtige”

Jeg har haft udfordringen mange gange: Teamet gør noget – men ikke det, jeg synes teamet skal gøre. Hvad gør man så? Min erfaring er, at jeg ikke bare kan stille mig op foran teamet og sige, at nu skal de altså gøre, som jeg siger. Det virker ikke – og samtidig er det enormt demotiverende. I stedet har jeg brugt tre forskellige metoder til at få teamet til at gøre det rigtige. De tre gode råd er: Gøre det nemt, regler og belønning og straf. Her får du forklaringen på, hvad de tre råd kan og hvordan du bruger dem.

Derfor må du aldrig må sige: “Du har for travlt – den tager jeg lige”

Derfor må du aldrig må sige: “Du har for travlt – den tager jeg lige”

Når du ser en medarbejder, der har for travlt og opgaverne begynder at hobe sig op, så er det nu, du skal træde til som leder. Det første, der skal gøres, er at skabe luft i opgaverne: Nogle af opgaverne skal derfor væk. Der skal være overskud og tid, før det giver mening at snakke om arbejdsopgaverne, coaching i forhold til arbejdshåndtering og alt muligt andet, som kan gøre det lettere for medarbejderen at håndtere en travl hverdag.

“Kan du ikke lige pressen den her igennem?”, sagde chefen

“Kan du ikke lige pressen den her igennem?”, sagde chefen

Du har sikkert oplevet det: Der tikker en mail ind fra chefen med emnet: “HASTER! Skal løses nu! Ellers opsiger kunden al samarbejde med os!” med en opgave, der ikke er prioriteret ind i sprintet. Så er gode dyr rådne, som Rune T. Kidde ville have sagt… For hvordan håndterer man lige det: Skal man kaste alt, man har i hænderne og løse opgaven? Eller skal man løse den, når man er færdig med de opgaver, man burde lave – og risikere, at chefen bliver sur? Det er lidt som at vælge mellem pest eller kolera.

5 gode råd, når du tager små skridt

5 gode råd, når du tager små skridt

Jeg fortæller ofte om små skridt og hvor smart det er. Man skal bare tage en masse små skrift – så kommer man nemt og hurtigt i mål. Men hvad gør man, hvis man mister overblikket? Når man bliver grebet af fornemmelsen af, at man ikke kommer nogen vegne og man aldrig når i mål? Det giver jeg mine fem bedste råd til her.

Derfor løses opgaver bedst i små bidder

Derfor løses opgaver bedst i små bidder

Livet er ligesom en skive rugbrød: Tager du for stor en bid, går det galt. Livet nydes bedst i små delikate bidder, der er nemme at overskue, overkomme og nyde. Og på samme måde er det med opgaver. De løses bedst, når de er delt op i små bidder. Her får du tre gode råd til, hvordan du deler opgaver op i små overkommelige og overskuelige bidder.

Derfor løser vi kun nærværende opgaver

Derfor løser vi kun nærværende opgaver

Processen i projektet med at bryde problemerne og udfordringerne op i mindre dele er essentiel for projektets succes. Når vi snakker sammen, kan vi nemt lige sige, at der skal være en knap der og den skal bare kunne gøre alting. Men når det kommer til stykket og “gøre alting” skal gøres konkret, kan det pludselig blive svært. For hvad er “gøre alting” faktisk for en størrelse?

GULDKORN DIREKTE I DIN INDBAKKE

Få vores nye indlæg direkte i din indbakke

Få vores allerbedste guldkorn direkte i din indbakke

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få vores bedste tips og gode råd.

Tak! Du modtager nu en tjekliste direkte i din indbakke