Vores blog

Inspiration og gode råd
Vil du vide mere om gode møder, Scrum, retrospectives og andre spændende ting? Så er du kommet til det rigtige sted.
Hvis du hellere vil lytte end læse, så kan du høre vores podcasts.
Hør vores podcasts her
3 tips og tricks til at skabe sammenhold i et team

3 tips og tricks til at skabe sammenhold i et team

Skal et team fungere godt, skal der være sammenhold i teamet. Teamets medlemmer skal kende hinanden, stole på hinanden og være trygge i hinandens selskab. Sådan et sammenhold skabes ikke natten over. Det tager tid og en stor indsats. Vi har samlet tre gode måder at hjælpe sammenholdet i et team godt på vej.

Tre gode råd til at få dit team til at gøre det “rigtige”

Tre gode råd til at få dit team til at gøre det “rigtige”

Jeg har haft udfordringen mange gange: Teamet gør noget – men ikke det, jeg synes teamet skal gøre. Hvad gør man så? Min erfaring er, at jeg ikke bare kan stille mig op foran teamet og sige, at nu skal de altså gøre, som jeg siger. Det virker ikke – og samtidig er det enormt demotiverende. I stedet har jeg brugt tre forskellige metoder til at få teamet til at gøre det rigtige. De tre gode råd er: Gøre det nemt, regler og belønning og straf. Her får du forklaringen på, hvad de tre råd kan og hvordan du bruger dem.

Derfor må du aldrig må sige: “Du har for travlt – den tager jeg lige”

Derfor må du aldrig må sige: “Du har for travlt – den tager jeg lige”

Når du ser en medarbejder, der har for travlt og opgaverne begynder at hobe sig op, så er det nu, du skal træde til som leder. Det første, der skal gøres, er at skabe luft i opgaverne: Nogle af opgaverne skal derfor væk. Der skal være overskud og tid, før det giver mening at snakke om arbejdsopgaverne, coaching i forhold til arbejdshåndtering og alt muligt andet, som kan gøre det lettere for medarbejderen at håndtere en travl hverdag.

“Kan du ikke lige pressen den her igennem?”, sagde chefen

“Kan du ikke lige pressen den her igennem?”, sagde chefen

Du har sikkert oplevet det: Der tikker en mail ind fra chefen med emnet: “HASTER! Skal løses nu! Ellers opsiger kunden al samarbejde med os!” med en opgave, der ikke er prioriteret ind i sprintet. Så er gode dyr rådne, som Rune T. Kidde ville have sagt… For hvordan håndterer man lige det: Skal man kaste alt, man har i hænderne og løse opgaven? Eller skal man løse den, når man er færdig med de opgaver, man burde lave – og risikere, at chefen bliver sur? Det er lidt som at vælge mellem pest eller kolera.

GULDKORN DIREKTE I DIN INDBAKKE

Få vores nye indlæg direkte i din indbakke

Få vores allerbedste guldkorn direkte i din indbakke

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få vores bedste tips og gode råd.

Tak! Du modtager nu en tjekliste direkte i din indbakke