Små og hurtige læringsloops
HVAD Kan RETROSPECTIVES?Retrospectives kommer fra it-verdenen, hvor det bliver brugt til at kigge tilbage på eksempelvis en udviklingsproces. Vi bruger metoderne fra retrospectives til at hjælpe dig og din virksomhed med at kigge frem og tilbage på opgaver, så I når jeres mål.
tillid, åbenhed og struktur
Få tingene på bordet
Når I vælger et forløb med Retrospectives, får I alle fordelene af en ekstern mødefacilitator. Vi er ikke plaget af jeres historik, forudtagede meninger eller skjulte dagsordner.
Tværtimod stiller vi nysgerrige spørgsmål ind i jeres organisation, så I sammen kan få et fælles udgangspunkt for at arbejde videre.
Vores metode bygger på tillid, åbenhed og struktur. Hertil blander vi op med humor og indspark, så vi lover det ikke bliver kedeligt.
Hvad kan du opnå med retrospectives?
Vi har samlet nogle eksempler på problemstillinger eller udfordringer, som du kan bruge retrospectives til at løse.
Og mange mange flere
Der er mange andre fordele ved at holde retrospectives end dem, vi har beskrevet.
Herunder kan du se en liste over flere af fordelene ved at holde retrospectives:
Ingen regelmæssige evalueringer
Hele tiden forbedringer
Flaskehalse og ventetid
Beslutninger træffes i og af teamet
Gode idéer drukner i tunge processer
Nye tiltag sættes igang løbende i små bidder
Der bliver talt om hinanden
Åben og tryg dialog
Mistro til at aftaler overholdes
Aftaler overholdes og skaber troværdighed i hele forretningen
Kom nemt i gang
10 færdige retrospectives
Vil du gerne have bogen i hånden fysisk? Så kan du købe den her og få en flot spiralbundet bog. Der er ekstra sider til noter, så du kan huske, hvad der gik godt, hvad der skal forbedres og hvad du skal huske næste gang.
Brug retrospectives
6 eksemplerVi har samlet 6 eksempler, hvor du kan se, hvad du får ud af at bruge retrospctives. Og der er mange flere! Vil du høre dem, som giv os et kald og vi kigger forbi.
Effektive møder
Nå mere på kortere tid
Hvert retrospectives følger en fast form. Det skaber ro og forudsigelighed for mødedeltagerne og sikrer samtidig, at I altid når omkring de vigtigste emner.
Glade møder
Gå fra dine møder med et smil
Slut altid et møde af med et smil! Det giver en god stemning og energi til at klare de udfordringer, der er blevet rejst på mødet.
Lær at lære
Det er fedt at lære nyt
“Det er da dumt” eller “Hvorfor gør vi sådan?” er spørgsmål, der rummer lokal. I stedet for at lade stå til, så brug dem til at lære nyt og gøre hverdagen lidt nemmere
Brug konflikten!
De giver energi til udvikling
I alle konflikter er der noget på spil. Der er derfor masser af energi i en konflikt. Bliver den håndteret på en god måde, kan al den energi i konflikten blive omdannet til fuld fart fremad.
Hurtigt i mål
Del opgaven op i små skridt
Store opgaver tager pusten fra en. Del opgaven op i overkommelige og overskuelige dele. Det giver små hurtige succeser og garanterer, at projektet kommer sikkert i mål.
Tag på en rejse
Proces med start og slut
Et godt forløb har en tydelig start og slut. Så er alle klar over, hvad der skal ske og glæde sig til rejsen – og til at komme til dagligdagen igen.