Små og hurtige læringsloops

HVAD Kan RETROSPECTIVES?
Retrospectives kommer fra it-verdenen, hvor det bliver brugt til at kigge tilbage på eksempelvis en udviklingsproces. Vi bruger metoderne fra retrospectives til at hjælpe dig og din virksomhed med at kigge frem og tilbage på opgaver, så I når jeres mål.
Hør vores podcast om retrospectives

tillid, åbenhed og struktur

Få tingene på bordet

Vi hjælper jer med at få tingene på bordet. Sammen med jer skaber vi et tillidsfuldt rum, hvor idéer, ønsker og forhindringer kan blive diskuteret, så I sammen kan finde løsninger og skubbe arbejdet i den rigtige retning.

Når I vælger et forløb med Retrospectives, får I alle fordelene af en ekstern mødefacilitator. Vi er ikke plaget af jeres historik, forudtagede meninger eller skjulte dagsordner.

Tværtimod stiller vi nysgerrige spørgsmål ind i jeres organisation, så I sammen kan få et fælles udgangspunkt for at arbejde videre.

Vores metode bygger på tillid, åbenhed og struktur. Hertil blander vi op med humor og indspark, så vi lover det ikke bliver kedeligt.

Hvad kan du opnå med retrospectives?

Vi har samlet nogle eksempler på problemstillinger eller udfordringer, som du kan bruge retrospectives til at løse.

w

Vi snakker og snakker om problemerne – men løser dem ikke!

Vi holder møder i et væk! Alligevel når vi ikke nogen vegne. Det er som om, vi bare går i ring hele tiden og aldrig kommer videre, end til at snakke alt for meget om, hvad problemerne er.

Hvordan får vi løst problemerne i stedet for bare at snakke om dem?

Følger I op på problemerne?

Når I har snakket om problemerne, finder I så en løsning? Eller er problemerne der også dagen efter? Når problemerne bliver italesat, men der ikke sker noget ved dem, opbygger det frustration og irritation. Problemerne vokser og vokser, så man til sidst ikke kan se andet end problemer.

Løs det med retrospectives

Skab et rum, hvor medarbejderne kan snakke om problemerne – og finde løsninger på dem! Der er ingen, der forventer, at alle problemerne bliver løst med et snuptag. Men bare de bliver en lille smule mindre hele tiden, så er det nok.

Find løsningerne sammen.

w

Langsomme beslutninger skaber ventetid

Det tager for lang tid at tage beslutninger, fordi det er uklart, hvem der kan tage dem. Det skaber en masse ventetid og frustration i projektet, fordi man ikke kan komme videre.

Hvordan afklarer vi, hvem der må tage beslutning om hvad?

Er rollerne klart og tydeligt defineret?

Er alle klar over, hvem der har hvilke roller? Eller bliver der sendt mails rundt til alt for mange, når der skal tages en beslutning, dels for at sikre, at alle bliver hørt, og dels fordi det er uklart, hvem der egentlig kan og vil tage beslutningen?

Løs det med retrospectives

Find sammen eksempler på situationer, hvor der mangler beslutningshastighed. Lav et retrospective med temaet "Forventninger til hinanden" og find derigennem ud af, hvorfor beslutningerne ikke bliver truffet. Måske viser det sig faktisk, at du selv kan træffe beslutningen, men blot ikke har været opmærksom på, at du måtte.

At få tydeliggjort forventningerne til jeres forskellige roller skaber klarhed.

w

Der bliver talt i krogene og arbejdsmiljøet er dårligt

Der er en dårlig stemning i teamet. I stedet for at tale med hinanden, taler vi mere om hinanden. Der er opstået kliker i teamet og der er nogen, der bliver frosset ude. Når vi forsøger at snakke om det, er fokus kun på den dårlige stemning – ikke på, hvordan vi kommer videre.

Hvordan får vi vendt stemningen i teamet?

Hænger I fast i historien, uden at I kan huske den?

Dårlig stemning kan komme snigende ind i selv det mest velfungerende team. Det kan starte i det små og langsomt vokse sig stort, uden at nogen helt kan huske, hvordan og hvorfor det startede. Selv små konflikter bliver blæst op og når I forsøger at løse dem, flyver der beskyldninger igennem rummet. I stedet for at fokusere på løsninger, fastholdes fokus på at finde den skyldige.

Løs det med retrospectives

Skab et rum, hvor historien parkeres udenfor døren. Alt, der er sket før sidste retrospectives, er fortid og gælder ikke længere. Sammen trækker I en streg i sandet og starter på en frisk. Når der så dukker en konflikt op igen, kan I løse den nu – uden at fortiden bliver trukket ind og mudrer det hele til.

En frisk start skaber grobund for et godt arbejdsmiljø.

w

Medarbejderne er ikke motiverede

Jeg ser det hver dag: Medarbejderne gider ikke snakke med kunderne! De ringer ikke tilbage til dem og følger op på fremsendte tilbud. Kunderne bliver sure og frustrerede over ikke at få svar på deres spørgsmål.

Hvordan bliver mine medarbejdere mere motiverede?

Hvad er det egentlige problem?

Er medarbejderne blevet hørt om, hvad de mener problemet er? Eller er problemet blevet defineret af observationer og udledt af, hvad medarbejderne gør? Kunne det være, at årsagen skal findes et helt andet sted?

Løs det med retrospectives

Inddrag medarbejderne i at finde både årsagen og løsningen på problemet. Brug retrospectives til at skabe det rum, hvor tingene kan komme på bordet og der kan blive fundet løsninger på problemerne. Løsninger, som medarbejderne selv er med til at finde på og med til at føre ud i livet.

Det giver motiverede medarbejdere.

w

Kunderne tager ikke ejerskab med projektet

Vi oplever, at kunderne ikke tager ejerskab med deres projekter. Vi forsøger at inddrage dem, men de bidrager ikke til processen i tide. Det gør, at de først kommer med rettelser og ønsker, når vi har leveret en ny funktion.

Det vil vi gerne vende om, så de er med i processen og vi kan tage tingene løbende.

Er kunden en del af projektet?

Skal kunden tage ejerskab med projektet, skal kunden være en del af projektet. Det lyder både indlysende og simpelt. Men hvorfor er det så ikke nemt at gøre?

Start med at spørge dig selv: "Hvornår er kunden en del af projektet?" Ofte er svaret nemlig, at kunden først bliver inddraget, når projektet skal overdrages. Men skal kunden have ejerskab, skal kunden være med i processen – ikke kun trækkes ind til sidst.

Løs det med retrospectives

En god og nem måde at inddrage kunden i projektet er at invitere kunden med til retrospectives. Lad kunden høre, hvad der går godt og hvor skoen trykker. Det giver kunden mulighed for at rose, byde ind med løsninger og komme med kommentarer. Med andre ord: Være en del af projektet.

Dét giver ejerskab.

Og mange mange flere

Der er mange andre fordele ved at holde retrospectives end dem, vi har beskrevet.

Herunder kan du se en liste over flere af fordelene ved at holde retrospectives:

Ingen regelmæssige evalueringer

9

Hele tiden forbedringer

Flaskehalse og ventetid

9

Beslutninger træffes i og af teamet

Gode idéer drukner i tunge processer

9

Nye tiltag sættes igang løbende i små bidder

Der bliver talt om hinanden 

9

Åben og tryg dialog

Mistro til at aftaler overholdes

9

Aftaler overholdes og skaber troværdighed i hele forretningen

KOntakt os i dag

Vil du vide mere?

Vi hjælper dig gerne i gang med retrospectives. Enten så selv kan holde dem eller ved at vi faciliterer dem.

• Det er nemt at komme igang
• Forbedre arbejdsmiljøet
• Alle får taletid

Kontakt os i dag for en uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe dig til bedre møder!

Kom nemt i gang

10 færdige retrospectives

Spar tid og penge. Du får færdige retrospectives klar til brug for under 30 kr pr møde.

Vil du gerne have bogen i hånden fysisk? Så kan du købe den her og få en flot spiralbundet bog. Der er ekstra sider til noter, så du kan huske, hvad der gik godt, hvad der skal forbedres og hvad du skal huske næste gang.

Få vores allerbedste guldkorn direkte i din indbakke

Få vores allerbedste guldkorn direkte i din indbakke

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få vores bedste tips og gode råd.

Tak! Du modtager nu en tjekliste direkte i din indbakke