Vores blog

Scrum med mere

Dit team skal hele tiden navigere i en kompleks kontekst. Der er andre afdelinger, kunder og brugere, der alle skal tilgodeses og inddrages i processen.  Her kan du læse eller høre vores erfaringer og gode råd til, hvordan du trækker denne kontekst ind i teamets daglige arbejde.

Derfor skal du teste smarter – not harder

Derfor skal du teste smarter – not harder

Vi kender det alle sammen: Den nye funktion er blevet testet, testet og testet igen – og alligevel dur den ikke! Det er frustrerende både for udviklere og brugerne, når det sker. For udviklerne har leveret en ny funktion, der virker, men brugerne siger, at den ikke virker. Hvad gør man så?

Skal du have en svær samtale? Så gå til tavlen

Skal du have en svær samtale? Så gå til tavlen

Du kender det sikkert selv: De bedste og dybeste samtaler har man ofte, mens man er i gang med noget andet. Opvasken, havearbejde, biltur og så videre. Og det er der faktisk en god grund til! For når vi kan gemme den dybe samtale bag en anden aktivitet, er det nemmere for os at skabe ro, rum og tid til at finde ord for dét, der trykker og gerne vil ud. Det kan du bruge som Scrum Master til at gøre de svære samtaler nemmere.

Derfor er “Har du prøvet at genstarte?” stadig det bedste supportråd

Derfor er “Har du prøvet at genstarte?” stadig det bedste supportråd

Hvis du er lidt ferm til IT, så har du sikkert prøvet at få et desperat opkald: “Den holdt bare lige pludselig op med at virke!” eller “Jeg gjorde ingenting – og nu er den helt sær!?”. Men computere, telefoner og tablets gør jo ikke bare noget af sig selv. For at løse problemet, skal du jo kende årsagen til problemet. Og når årsagen er, at det bare skete af sig selv lige pludselig, er det ikke nemt at finde en god og brugbar løsning.

Du skal ikke snakke med dine brugere – du skal kigge på dem

Du skal ikke snakke med dine brugere – du skal kigge på dem

Vi mennesker er nogle rigtige vanedyr! Så meget at ca 80% af alt, hvad vi gør i løbet af en dag, er ren og skær rutine. Lige fra simple ting som at brygge morgenkaffen, cykle eller køre bil, smørre en honningmad til mere komplicerede handlinger som at spille et instrument, at skrive på computer eller bruge et avanceret stykke software eller maskineri.

Har du snakket med din bruger i dag? Så skal du passe på tre fælder!

Har du snakket med din bruger i dag? Så skal du passe på tre fælder!

Når det kommer til brugere, så er der tre fælder, der er nemme at falde i – rigtigt nemme, faktisk. Så nemme, at jeg vil skyde på, at alle er faldet i mindst én af dem i løbet af det sidste udviklingsprojekt. Fælles for dem er nemlig, at man falder i dem, når man i bedste mening giver brugerne de nye funktioner, som de selv har efterspurgt.

Gør dit team bedre – brug disse tre benspænd

Gør dit team bedre – brug disse tre benspænd

Du studser måske over ordet “benspænd”. Hvorfor skal der være det? Hvorfor ikke en udfordring eller en øvelse? Hvorfor skal der spændes ben? Det skal der, fordi vi bliver nødt til at tænke helt ud af boksen, når der bliver spændt ben. Når vi ikke længere står på benene, ser verden nemlig helt anderledes ud. Og nogle gange er det nødvendigt at se verden på en anden måde for at få øje på andre måder at gøre tingene på.

GULDKORN DIREKTE I DIN INDBAKKE

Få vores nye indlæg direkte i din indbakke
Få vores allerbedste guldkorn direkte i din indbakke

Få vores allerbedste guldkorn direkte i din indbakke

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få vores bedste tips og gode råd.

Tak! Du modtager nu en tjekliste direkte i din indbakke