Du har formentligt være inde og booke tid til en corona-vaccine. Og er du rigtig heldig, har du også prøvet at skulle ombooke en tid. Måske "heldig" ikke er det helt rigtige ord, for den måde ombooking er tænkt ind i bookingsystemet på, er alt andet end heldig.

Tre grunde til, at det er bedre at arbejde agilt i en verden med hurtigt skiftende krav

af | 6. august 2021

“Tænkt ind” er faktisk nok for meget sagt. For det virker ærligt talt som om ombooking af en tid er noget, man kom i tanke om i sidste øjeblik. Der var styr på at booke en tid til første stik, god håndtering af tidspunkt for andet stik, så det sker rettidigt og så vaccinationscentrene kan følge med. Men at booke en ny tid kræver, at man først afbooker sin tid – uden at man kan se andre tider. Det skaber en meget usikker og utryg brugeroplevelse, der med sikkerhed resulterer i en ting: Flere opkald til supporttelefonen.

Store kravspecifikationer rammer ikke plet

DR har en fin artikel om problemet. Den slutter med et citat fra Region Nord om, at:

Normalt når vi laver nye systemer, så bruger vi halvandet år på at lave kravspecifikationer til, hvad systemet skal kunne og så videre. Det er gået så stærkt, at vi har næsten ikke kunne lave ændringerne så hurtigt, som kravene er opstået

I en verden, hvor Corona ændrede vores hverdag på et par måneder, er 1,5 år til at lave en kravspecifikation ganske enkelt ikke muligt. Vi skal kunne designe, udvikle og implementere systemer hurtigere end det. Og det kan vi også, hvis vi ændrer vores arbejdsmetode fra vandfald til agil.

Færre krav, mere fokus på værdi

Når vi arbejder agilt, kan vi hurtigere tilpasse os de hurtigt skiftende krav i verden. Det handler grundlæggende om at skabe plads til og mulighed for at blive klogere og bruge den nye viden fornuftigt. Lige præcis dét, er meget nemmere at gøre, når man arbejder agilt end med vandfaldsmodel.

De tre grunde til, at det er bedre, får du lige her:

1. Få hurtig feedback

Efter hver sprint skubbes der nye funktioner ud til brugerne. Det giver hurtig feedback og information om, hvorvidt man har forstået brugernes behov korrekt eller om der er noget, der skal rettes til.

2. Mere fleksibel udviklingsplan

Fordi hver sprint er to-tre uger, kan man hurtigt rette til på baggrund af den feedback fra brugerne, man har fået. Udviklingsplanen er ikke fastlagt mange måneder eller år ud i fremtiden. Den kan løbende tilpasses, så nye behov, ønsker og krav kan imødekommes samtidig med, at man tager opgaver ind fra backloggen.

3. Mere værdi for brugerne

Det er svært at spå om fremtiden, både for udviklere og brugere. Både udviklere og brugere får nye idéer, indsigter, erfaringer og erkendelser, jo længere tid de bruger systemet. Når alt det hurtigere, nemmere og mere smidigt kan gå fra input til nye eller tilpassede funktioner, har systemet større værdi for brugerne. Det understøtter deres arbejdsgange bedre – og det motiverer brugerne til at give mere feedback og information om, hvad de gerne vil kunne bruge systemet til.

Små skridt i den rigtige retning

Vi håber, at du kan se, hvordan det er en fordel at arbejde agilt i en hurtigt skiftende verden. Men måske synes du, at det er lidt svært at overskue, hvordan du kommer i gang? Heldigvis er det nemmere end du frygter!

Du kommer nemlig bedst i gang med et lille skridt i den rigtige retning. Lad være med at tænke store ændringer eller omlægning af alle arbejdsgange. I stedet skal du starte i det små med retrospectives. Vores anbefaling til, hvordan du gør det, kan du læse her: Sådan kommer du bedst i gang med Scrum

Du kan også købe vores ebog eller hæfte med 10 retrospectives, der er lige til at gå i gang med. Dem finder du her: Ebog og hæfte.

Og vil du gerne vide mere om de forskellige roller i Scrum, kan du høre vores podcastserie om netop det. Den finder du lige her: Alt om Scrum.

Har du hørt vores podcasts?

Vi laver to podcasts: “Alt om Scrum” og “Scrum med mere”. De passer perfekt til en gåtur, en opvask eller en god kop kaffe.

Nyeste indlæg på bloggen

Alle indlæggene finder du her

Sådan håndterer du sladder og brok i et ungt agilt og iterativt setup

Sådan håndterer du sladder og brok i et ungt agilt og iterativt setup

Sladder og brok definerer vi ofte som noget negativt. Noget, der skal undgåes og jo mindre, der er af det, jo bedre. Men sådan er det faktisk ikke helt. For sladder og brok har også et positivt element: Det kan være en sikkerhedsventil, der tager trykket af irritationer og frustrationer. Men bliver det for meget, kan det skade teamet. Målet er derfor tilpas sladder og brok i teamet – spørgsmålet er da, hvordan finder du den gyldne middelvej?

GULDKORN DIREKTE I DIN INDBAKKE

FÅ EN TJEKLISTE TIL
EFFEKTIVE MØDER

Få vores allerbedste guldkorn direkte i din indbakke

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få vores bedste tips og gode råd.

Tak! Du modtager nu en tjekliste direkte i din indbakke