Tre løbere klar til start
Der bliver talt meget om agil og iterativ udvikling i IT-verdenen for tiden. Særligt Scrum bliver nævnt ofte. Det kan dog være en stor mundfuld at gå fra nul til fuld Scrum på én gang. I stedet kan du med fordel starte med en ceremoni fra Scrum, nemlig retrospectives.

Sådan kommer du bedst i gang med Scrum

af | 28. marts 2018

Agil og iterativ

En af de mange gode ting ved Scrum er en insisteren på løbende at forbedre den måde, vi gør tingene på. Det agile aspekt er, at vi løbende tilpasser vores arbejdsgange og rutiner, og det iterative aspekt er, at vi gør det igen og igen. Kombinationen af agil og iterativ er kraftfuld: Vi tager små hurtige skridt, hvor vi justerer lidt her og lidt der, igen og igen. Med små skridt kommer vi hurtigt igang og vi kan nemt tilpasse processen løbende.

I Scrum er der mange ceremonier, som er med til at sikre, at processen kører som den skal. Det kan gøre det uoverskueligt og vanskeligt at komme i gang med Scrum, hvis man skal have alle ceremonierne på plads fra dag et. Derfor anbefaler vi: Skal du i gang med Scrum, så start med retrospectives

Start med retrospectives

Retrospectives er en af ceremonierne i Scrum. Vi har skrevet lidt om, hvad retrospectives er for en størrelse her.

Når man skal indføre nye arbejdsgange eller værktøjer i en travlt dagligdag, er det vigtigt at der er tid og plads til at få vendt, hvad der virker og hvad der ikke virker. Det er ikke alle, der har det godt med at der sker ændringer – især ikke hvis man har en stor bunke opgaver, der ligger og venter på at blive løst.

Vores erfaring er, at starter man indførelsen af Scrum med retrospectives, så starter man med at etablere det rum, hvor der er plads til at snakke om processen. Det skaber en tryghed ved forandringsprocessen og virker som et sikkert fundament at bygge de nye arbejdsgange på.

Det handler om tillid

Nye arbejdsgange betyder, at man skal ændre ens daglige vaner og rutiner. Det er ikke nogen nem proces. Bare forestil dig, hvad der ville ske, hvis nogen i løbet af natten havde flyttet kaffemaskinen på kontoret. Man bliver forvirret og skal til at bruge tid på, hvor den nu står. Og ikke nok med det, så vil det de næste mange morgener resultere i et “Nå ja, den er jo blevet flyttet”, indtil den nye placering er kommet ind på rygraden.

Når vi laver om på vores daglige vaner og rutiner er det vigtigt, at vi kan stole på, at alle gør, som vi nu har aftalt. Det kræver, at vi har tillid til hinanden. Den tillid kommer ikke af sig selv, men skal passes og plejes, så den langsomt vokser frem og bliver stærk.

Det tager tid

Det vil ske, at nogen ikke går som forventet eller nogle af de nye arbejdsgange ikke bliver overholdt. Sådan er det, når man indfører ændringer. Det tager tid, før de nye arbejdsgange er blevet vane og rutine.

Problemet er, at hver gang nogen ikke overholder de nye arbejdsgange, bliver tilliden brudt. Vi mister troen på, at de nye arbejdsgange virker og falder hurtigt tilbage til, hvordan vi gjorde før.

Derfor er retrospectives så vigtige at holde med passende mellemrum, når de nye arbejdsgange skal indføres. Retrospectives giver nemlig mulighed for, at vi kan holde tilliden ved lige, fordi vi kan snakke om, hvorfor arbejdsgangene ikke blev overholdt. Måske det blot var en fejl eller måske arbejdsgangene skal justeres. I begge tilfælde er pointen, at der er et trygt rum til at snakke om det og sammen lave aktioner for, at det ikke sker igen.

Det er aldrig for tidligt

Hvis du synes, at retrospectives lyder spændende, så kan vi varmt anbefale, at du går i gang – uanset om du skal i gang med nye arbejdsgange eller ej.

 

Har du hørt vores podcasts?

Vi laver to podcasts: “Alt om Scrum” og “Scrum med mere”. De passer perfekt til en gåtur, en opvask eller en god kop kaffe.

Nyeste indlæg på bloggen

Alle indlæggene finder du her

Sådan håndterer du sladder og brok i et ungt agilt og iterativt setup

Sådan håndterer du sladder og brok i et ungt agilt og iterativt setup

Sladder og brok definerer vi ofte som noget negativt. Noget, der skal undgåes og jo mindre, der er af det, jo bedre. Men sådan er det faktisk ikke helt. For sladder og brok har også et positivt element: Det kan være en sikkerhedsventil, der tager trykket af irritationer og frustrationer. Men bliver det for meget, kan det skade teamet. Målet er derfor tilpas sladder og brok i teamet – spørgsmålet er da, hvordan finder du den gyldne middelvej?

GULDKORN DIREKTE I DIN INDBAKKE

FÅ EN TJEKLISTE TIL
EFFEKTIVE MØDER

Få vores allerbedste guldkorn direkte i din indbakke

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få vores bedste tips og gode råd.

Tak! Du modtager nu en tjekliste direkte i din indbakke