Mobilen ringer. Emails tikker ind. Facebook siger bing! Twitter tweeter. LinkedIn har et nyt jobforslag specielt til dig. Det er lige til at blive tosset af! Det hele bimler og bamler. Hvad skal man gøre for at få bare to minutters fred og ro!?

Shh – det er tid til stilhed

af | 30. januar 2018 | 0 Kommentarer

Lyder det velkendt? Sådan er min hverdag ofte. Mange skiftende opgaver gør, at der er mange forskellige personer, der gerne vil i kontakt med mig, og mange forskellige ting, jeg skal tage stilling til.

Da jeg for nyligt fik et tip om at bruge stilhed aktivt til møder, tænkte jeg derfor, at det måske ikke var så tosset endda. Min konklusion efter at have prøvet det i forskellige sammenhænge er klar: Prøv det! Det kommer du ikke til at fortryde!

Hvornår bruger jeg stilhed?

Overordnet bruger jeg stilhed til at give alle mødedeltagerne ro. Ro til at tænke sig om, ro til at mærke efter og ro til at falde ned. Med andre ord giver stilhed ro til vores fortravlede hjerner. Stilhed er en kærkommen modsætning til vores travle hverdag med masser af indtryk. Og modsætninger på et møde giver energi, spænding og liv, er min erfaring.

Jeg har brugt stilhed til at starte møder med. Det kan være til et møde, hvor formålet var at italesætte den store frustration, der var hos mødedeltagerne. De sad i stilhed og skrev deres frustrationer ned på papir. Det gav dem ro til at finde ud af, hvad der egentlig trykker og skaber frustrationer.

Jeg har brugt stilhed til brainstorming. Mødedeltagerne sidder i stilhed i 2-3 minutter og skriver deres tanker ned på post-its. En tanke eller idé til hver post-it. Bagefter kan de sammenligne post-its og snakke om deres tanker og idéer.

Det kan også bruges til midtvejs-reflektion. Med et par minutters stilhed kan man stoppe op og reflektere over, hvor langt man er kommet i mødet. Det giver en mulighed for at samle tankerne og måske se på tingene fra en anden vinkel.

Stilhed er også godt som afslutning. Når referatet hænger på tavlen (du kan se her, hvordan du laver et sådant referat), kan mødedeltagerne bruge 2 minutter på at kigge det igennem, inden de går hver til sit.

Hvorfor bruger jeg stilhed?

Min erfaring er, at stilhed gør møderne mere effektive og resultaterne mere konkrete. Stilhed gør det muligt at stoppe op og skifte retning på mødet. Nogle gange kan møder gå i selvsving, hvor det handler mere om at blive hørt end at nå frem til en beslutning eller resultat. Et par minutters stilhed er ofte nok til at bremse selvsvinget og få mødet tilbage på rette kurs.

Hvad giver stilhed, som er unikt?

Stilhed giver først og fremmest ro i møderne. I en travl hverdag kan ro nemt blive en mangelvare. Stilhed kan derfor give et øjebliks ro – måske det eneste øjebliks ro, som mødedeltagerne får den dag.

Stilhed giver også ro der, hvor der ellers tidligere blev diskuteret. Diskussioner er med til at bringe møder frem til konklusioner og resultater. Men diskussioner kan også have brug for en pause. Det giver stilhed.

Og så giver stilhed tid til refleksion. Når der er stille, går vores hjerne automatisk i gang med at reflektere. Nye tanker dukker op og gamle idéer toner ud. Det kan man kun, når der er stille.

Vil du gerne prøve stilhed?

Næste gang du er til et møde så foreslå, at I tager 2 minutters stilhed, når I har kigget dagsordenen igennem og er klar til at gå i gang. De 2 minutter giver jer tid og ro til at overveje, om der mangler noget på dagsordenen, og hvad resultatet af mødet skal være. Når I alle har overvejet, hvad resultatet af mødet skal være, har I en fælles retning for mødet.

Lyder det for sært eller som noget, du ikke kan gøre naturligt, så giv os et kald. Vi hjælper jer gerne med at komme videre med at bruge stilhed i jeres møder.

Har du hørt vores podcasts?

Vi laver podcasts om to podcasts: "Alt om Scrum" og "Scrum med mere". De passer perfekt til en gåtur, en opvask eller en god kop kaffe.

GULDKORN DIREKTE I DIN INDBAKKE

FÅ EN TJEKLISTE TIL
EFFEKTIVE MØDER
Få vores allerbedste guldkorn direkte i din indbakke

Få vores allerbedste guldkorn direkte i din indbakke

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få vores bedste tips og gode råd.

Tak! Du modtager nu en tjekliste direkte i din indbakke