Savner du fælles sprog for hele virksomheden? Vil du gerne have et bedre overblik over opgaverne? Og lyder tanken om ro og ingen opgaver, der kommer flyvende ind fra højre i tide og utide, tiltalende? Så er Scrum i din marketingsafdeling løsningen.

Derfor skal du bruge Scrum i din marketingsafdeling

af | 13. maj 2019 | 0 Kommentarer

Man kan nemt tro, at Scrum kun hører til i IT-verdenen. Men det gør Scrum bestemt ikke! Tankerne bag og metodikken kan med stor succes bruges i andre sammenhænge og med andre faggrupper end IT og udvikling.

Det har vi taget en snak med Anne-Luise Flintholm om. Hun har nemlig været med til at indføre Scrum i en marketingsafdeling. Hun opdagede Scrum lidt ved et tilfælde, da udviklingsafdelingen indførte det. Da hun så, hvordan de tog godt imod Scrum, tænkte hun, at det kunne sikkert også bruges i hendes marketingsafdeling.

Du kan høre hende fortælle om hendes erfaringer i eposiden “Derfor skal du bruge Scrum i din marketingsafdeling“. De tre største gevinster ved at indføre Scrum i marketingsafdelingen får du lige her:

Fælles sprog

Det er meget nemmere at snakke sammen, når man har et fælles sprog. Indførelsen af Scrum havde netop den effekt at det gav hele virksomheden et fælles sprog. Når der blev sagt “Standup”, “Grooming” eller “Produkt Owner”, så vidste alle, hvad der blev snakket om. Det gjorde det nemmere at snakke med og dele viden og erfaringer.

Overblik over opgaverne

Alle opgaverne i marketingsafdelingen blev skrevet ind i et fælles regneark. Det var fint nok, da opgaverne også var skrevet på post-its, der sad på en stor fælles tavle, som alle i afdelingen kunne se. Regnearket blev derfor mest brugt til at vise andre interessenter i virksomheden, hvad status på opgaverne var.

Kombinationen af et regneark og en tavle med masser af sedler gav et rigtig godt overblik! Både for teamet, men også for andre i virksomheden. Det skabte ro, for der var ikke længere behov for at forstyrre for at få en status.

Ro!

Sidst men ikke mindst gav Scrum ro i marketingsafdelingen. Nye opgaver kom ikke længere flyvende ind fra højre med korte deadlines. I stedet skulle de igennem en Product Owner og prioriteres ind i et kommende sprint. Der var stadig opgaver, der kom flyvende ind med korte deadlines, men de var færre og var nemmere at få løst uden at de skabte for meget uro og forstyrrelser i den daglige produktion.

 

Så alt i alt var Scrum en succes i marketingsafdelingen! Har du en afdeling, hvor du kunne tænke dig at indføre Scrum eller har indført det, så hører vi gerne om det. Og har du brug for sparring eller hjælp, så kontakt os endelig!

 

Har du hørt vores podcasts?

Vi laver to podcasts: "Alt om Scrum" og "Scrum med mere". De passer perfekt til en gåtur, en opvask eller en god kop kaffe.

Nyeste indlæg på bloggen

Alle indlæggene finder du her

Hvor svært kan det være?! Svaret er: Sværere, end du tror

Hvor svært kan det være?! Svaret er: Sværere, end du tror

Jeg har det svært med boligprogrammer. Det er lidt spøjst, faktisk, for jeg interesseret mig meget for byggeri. Men lige boligprogrammer trykker på en masse forkerte knapper. Særligt én knap er helt gal: Den med “Det har jeg aldrig prøvet før! Men jeg kaster mig bare ud i det, for hvor svært kan det lige være?!”. Jeg bliver så træt, for resultatet er altid, at programmets deltagere får den forventelige erfaring: At det var sværere end de regnede med.

Derfor skal du lave agile budgetter

Derfor skal du lave agile budgetter

Det er egenligt lidt af et paradoks: Teamet kører i korte sprints på 2-3 uger, PO’erne planlægger 2-3 sprints frem og justerer løbende til, når kunder eller forretningen melder tilbage med nye inputs eller rettelser. Men budgettet bliver stadig lavet en gang om året for et år ad gangen. Det lyder ikke særlig agilt, vel?

GULDKORN DIREKTE I DIN INDBAKKE

FÅ EN TJEKLISTE TIL
EFFEKTIVE MØDER
Få vores allerbedste guldkorn direkte i din indbakke

Få vores allerbedste guldkorn direkte i din indbakke

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få vores bedste tips og gode råd.

Tak! Du modtager nu en tjekliste direkte i din indbakke