Derfor skal du bruge Scrum i marketing
Savner du fælles sprog for hele virksomheden? Vil du gerne have et bedre overblik over opgaverne? Og lyder tanken om ro og ingen opgaver, der kommer flyvende ind fra højre i tide og utide, tiltalende? Så er Scrum i din marketingsafdeling løsningen.

Derfor skal du bruge Scrum i din marketingsafdeling

af | 13. maj 2019

Man kan nemt tro, at Scrum kun hører til i IT-verdenen. Men det gør Scrum bestemt ikke! Tankerne bag og metodikken kan med stor succes bruges i andre sammenhænge og med andre faggrupper end IT og udvikling.

Det har vi taget en snak med Anne-Luise Flintholm om. Hun har nemlig været med til at indføre Scrum i en marketingsafdeling. Hun opdagede Scrum lidt ved et tilfælde, da udviklingsafdelingen indførte det. Da hun så, hvordan de tog godt imod Scrum, tænkte hun, at det kunne sikkert også bruges i hendes marketingsafdeling.

Du kan høre hende fortælle om hendes erfaringer i eposiden “Derfor skal du bruge Scrum i din marketingsafdeling“. De tre største gevinster ved at indføre Scrum i marketingsafdelingen får du lige her:

Fælles sprog

Det er meget nemmere at snakke sammen, når man har et fælles sprog. Indførelsen af Scrum havde netop den effekt at det gav hele virksomheden et fælles sprog. Når der blev sagt “Standup”, “Grooming” eller “Produkt Owner”, så vidste alle, hvad der blev snakket om. Det gjorde det nemmere at snakke med og dele viden og erfaringer.

Overblik over opgaverne

Alle opgaverne i marketingsafdelingen blev skrevet ind i et fælles regneark. Det var fint nok, da opgaverne også var skrevet på post-its, der sad på en stor fælles tavle, som alle i afdelingen kunne se. Regnearket blev derfor mest brugt til at vise andre interessenter i virksomheden, hvad status på opgaverne var.

Kombinationen af et regneark og en tavle med masser af sedler gav et rigtig godt overblik! Både for teamet, men også for andre i virksomheden. Det skabte ro, for der var ikke længere behov for at forstyrre for at få en status.

Ro!

Sidst men ikke mindst gav Scrum ro i marketingsafdelingen. Nye opgaver kom ikke længere flyvende ind fra højre med korte deadlines. I stedet skulle de igennem en Product Owner og prioriteres ind i et kommende sprint. Der var stadig opgaver, der kom flyvende ind med korte deadlines, men de var færre og var nemmere at få løst uden at de skabte for meget uro og forstyrrelser i den daglige produktion.

 

Så alt i alt var Scrum en succes i marketingsafdelingen! Har du en afdeling, hvor du kunne tænke dig at indføre Scrum eller har indført det, så hører vi gerne om det. Og har du brug for sparring eller hjælp, så kontakt os endelig!

 

Har du hørt vores podcasts?

Vi laver to podcasts: “Alt om Scrum” og “Scrum med mere”. De passer perfekt til en gåtur, en opvask eller en god kop kaffe.

Nyeste indlæg på bloggen

Alle indlæggene finder du her

Sådan håndterer du sladder og brok i et ungt agilt og iterativt setup

Sådan håndterer du sladder og brok i et ungt agilt og iterativt setup

Sladder og brok definerer vi ofte som noget negativt. Noget, der skal undgåes og jo mindre, der er af det, jo bedre. Men sådan er det faktisk ikke helt. For sladder og brok har også et positivt element: Det kan være en sikkerhedsventil, der tager trykket af irritationer og frustrationer. Men bliver det for meget, kan det skade teamet. Målet er derfor tilpas sladder og brok i teamet – spørgsmålet er da, hvordan finder du den gyldne middelvej?

GULDKORN DIREKTE I DIN INDBAKKE

FÅ EN TJEKLISTE TIL
EFFEKTIVE MØDER

Få vores allerbedste guldkorn direkte i din indbakke

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få vores bedste tips og gode råd.

Tak! Du modtager nu en tjekliste direkte i din indbakke