Processen i projektet med at bryde problemerne og udfordringerne op i mindre dele er essentiel for projektets succes. Når vi snakker sammen, kan vi nemt lige sige, at der skal være en knap der og den skal bare kunne gøre alting. Men når det kommer til stykket og “gøre alting” skal gøres konkret, kan det pludselig blive svært. For hvad er “gøre alting” faktisk for en størrelse?

Derfor løser vi kun nærværende opgaver

af | 14. september 2018 | 0 Kommentarer

Hvis man ikke bryder problemerne og udfordringerne ned i mindre dele, forbliver de uoverskuelige, uoverkommelige og uforståelige. Den slags opgaver er svære at gå i gang med og den mest normale reaktion er derfor at lade være. Vi skubber opgaven foran os og løser alle de andre opgaver, som vi kan overskue.

Det går fint et stykke tid, men så går det også galt: Enten bliver opgaven løst uden at have nedbrudt den sammen med kunden. Det øger risikoen for, at opgaven løses på en måde, som kunden ikke kan bruge og kunden bliver ikke tilfreds. Eller også bliver opgaven slet ikke løst og kunden er igen ikke tilfreds.

Opgaven skal være nærværende

Problemerne og udfordringerne skal derfor gøres nærværende for både kunden og udviklerne. Men for at vi kan og tør gå tættere på opgaven med at løse problemerne og udfordringerne, skal opgaven gøres overskuelig, overkommelig og forståelig. Når opgaven er det, går vi tættere på opgaven og gør den nærværende.

Nærværende opgaver er motiverende at løse, de er til at gå i gang med og sidst men ikke mindst er det meget mere sandsynligt, at løsningen faktisk er brugbar for kunden. Kunden har jo netop været med til at bryde opgaven ned og kunden og udviklerne har derfor en fælles forståelse af opgaven og hvad den bedste løsning er.

Nærværende er en aktiv proces

En opgave bliver ikke nærværende af, at den bliver skubbet tættere på os – kun ved at vi selv bevæger os tættere på den. Det kræver derfor en indsats at gøre en opgave nærværende. Den indsats kan du gøre nemmere ved at dele opgaven op i små bidder – dét er det hemmelige trick.

Små bidder kan nemlig løses med små skridt. Med små skridt går vi tættere på opgaven og den bliver mere nærværende for os. Små skridt er overkommelige og gør det muligt at korrigere løbende. Kommer der en uventet forhindring, kan du nemt tilpasse din tilgang til opgaven, og alligevel komme sikkert i mål.

Sådan lykkes dit agile projekt

De tre ting, som du skal huske på for at dit agile projekt lykkes er derfor:

  1. Skab et solidt fundament med de tre T’er: Tillid, tryghed og troværdighed. Dem kan du læse om her
  2. Bryd opgaverne ned i overskuelige små bidder, der kan tages med små skridt
  3. Gør opgaverne nærværende for både kunden og udviklerne

Gør du det, er du godt på vej til et succesfuldt agilt projekt!

Og skulle der komme slinger i valsen, så hjælper vi dig gerne tilbage på sporet. Bare send en mail eller giv os et ring!

Tema: Nærværende, påtrængende og sammenhold

Forleden tog vi en tur i helikopteren og kiggede på, hvad der skal skrives om på retrospectives.dk i efteråret 2018. Det sjove var, at vi faktisk – uden at have snakket om det – havde tænkt de samme tanker. Det blev til tre temaer, som er: Nærværende, påtrængende og sammenhold.

Vi vil komme ind på, hvordan små bidder er afgørende for at kunne tage små skridt, hvordan opgaver kun bliver nærværende, når vi går tættere på dem og hvorfor det ikke hjælper at skubbe opgaver tættere på andre i håbet om, at de så bliver løst hurtigere. Der vil også komme noget om at lege, styrke tilliden i et team og hvordan man bryder dårlige vaner.

Har du hørt vores podcasts?

Vi laver podcasts om to podcasts: "5 Scrum ceremonier" og "Scrum med mere". De passer perfekt til en gåtur, en opvask eller en god kop kaffe.

Vil du selv prøve?

Få to retrospectives klar til brug gratis!

Få vores allerbedste guldkorn direkte i din indbakke

Få vores allerbedste guldkorn direkte i din indbakke

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få vores bedste tips og gode råd.

Tak! Du modtager nu en tjekliste direkte i din indbakke