Hvis man ikke bryder problemerne og udfordringerne ned i mindre dele, forbliver de uoverskuelige, uoverkommelige og uforståelige. Den slags opgaver er svære at gå i gang med og den mest normale reaktion er derfor at lade være. Vi skubber opgaven foran os og løser alle de andre opgaver, som vi kan overskue.
Det går fint et stykke tid, men så går det også galt: Enten bliver opgaven løst uden at have nedbrudt den sammen med kunden. Det øger risikoen for, at opgaven løses på en måde, som kunden ikke kan bruge og kunden bliver ikke tilfreds. Eller også bliver opgaven slet ikke løst og kunden er igen ikke tilfreds.
Opgaven skal være nærværende
Problemerne og udfordringerne skal derfor gøres nærværende for både kunden og udviklerne. Men for at vi kan og tør gå tættere på opgaven med at løse problemerne og udfordringerne, skal opgaven gøres overskuelig, overkommelig og forståelig. Når opgaven er det, går vi tættere på opgaven og gør den nærværende.
Nærværende opgaver er motiverende at løse, de er til at gå i gang med og sidst men ikke mindst er det meget mere sandsynligt, at løsningen faktisk er brugbar for kunden. Kunden har jo netop været med til at bryde opgaven ned og kunden og udviklerne har derfor en fælles forståelse af opgaven og hvad den bedste løsning er.
Nærværende er en aktiv proces
En opgave bliver ikke nærværende af, at den bliver skubbet tættere på os – kun ved at vi selv bevæger os tættere på den. Det kræver derfor en indsats at gøre en opgave nærværende. Den indsats kan du gøre nemmere ved at dele opgaven op i små bidder – dét er det hemmelige trick.
Små bidder kan nemlig løses med små skridt. Med små skridt går vi tættere på opgaven og den bliver mere nærværende for os. Små skridt er overkommelige og gør det muligt at korrigere løbende. Kommer der en uventet forhindring, kan du nemt tilpasse din tilgang til opgaven, og alligevel komme sikkert i mål.
Sådan lykkes dit agile projekt
De tre ting, som du skal huske på for at dit agile projekt lykkes er derfor:
- Skab et solidt fundament med de tre T’er: Tillid, tryghed og troværdighed. Dem kan du læse om her
- Bryd opgaverne ned i overskuelige små bidder, der kan tages med små skridt
- Gør opgaverne nærværende for både kunden og udviklerne
Gør du det, er du godt på vej til et succesfuldt agilt projekt!
Og skulle der komme slinger i valsen, så hjælper vi dig gerne tilbage på sporet. Bare send en mail eller giv os et ring!