Du og dit team har en god fornemmelse af, hvem jeres brugere er, hvilke funktioner de efterspørger og hvordan de bruger systemet. Men i marketing går det altid helt galt, for deres forståelse af brugerne er helt forkerte. For slet ikke at tale om i salgsafdelingen...

Skru ned for interne misforståelser om jeres brugere og skru op for personaer

af | 18. august 2021

Lyder det velkendt? Så er du ikke alene. For det kan nemt ske, at man tror, at man har den samme forståelse af brugerne, men at der så er nogle afgørende forskelle alligevel. Det kan skyldes helt simple ting, som at forskellige afdelinger i din virksomhed snakker med forskellige brugere af systemet. Problemet er, at I alle derfor både har ret og tager fejl på samme tid. Gyldigheden af din og andres forestilling om brugere er begrænset til et udsnit af brugerne. Den gælder ikke for alle brugerne.

Men hvad skaber det egentlig af problemer? Er det faktisk så stort et problem, hvis bare alle brugerne er tilfredse? Det korte svar er ja.

For det betyder, at I designer og planlægger nye funktioner i systemet ud fra, hvad der skaber værdi for nogle brugere og ikke for alle brugere. Det er ikke fordi alle funktioner altid skal skabe værdi for alle brugere – men alle funktioner skal skabe værdi for hele kundens forretning. Det kræver et overblik over alle brugernes krav til nye funktioner. Uden det overblik bliver systemet nemt fragmenteret, man kommer til at tilgodese en bestemt brugergruppe og værst af alt, så misser man nemt dét, der skaber værdi for hele kundens forretning, men som skjuler sig mellem brugergrupperne hos kunden.

Hvis du vil se to helt konkrete eksempler, så kan du læse om to projekter, jeg tidligere har lavet hos Risskov Travel Partner og TDC Hosting (nu Itadel). I begge tilfælde blev løsningerne til ved at de forskellige brugergrupper snakkede sammen og afstemte deres behov.

Holde styr på brugergrupperne

I kan ikke hele tiden spørge alle brugerne hos jeres kunde og sikre, at deres interne behov er afstemt. Det tager for lang tid og er for ressourcekrævende. Det er her, at personaer kommer ind i billedet!

De tre største fordele ved at bruge personaer er efter min mening disse tre:

Fælles forståelse af brugergrupper

Når I laver personaer, får I en fælles forståelse at tale ud fra. I kan nemlig nemmere holde styr på de forskellige brugergrupper og deres behov ved at lave en persona for hver brugergruppe. Så ved alle, både i dit team og salg og marketing, hvilken type bruger, du snakker om, når du nævner personaen “Hans” eller “Grethe”.

Bedre forståelse af modsatrettede behov mellem brugergrupperne

Det kan skabe mange diskussioner, når brugere har modsat rettede behov. Selv simple ting som, at en bruger vil have dims A til at være øverst, en anden dims B. Det bliver nemt en snak om enten-eller, når den bedste løsning faktisk er både-og. Det er nemmere at holde styr på, hvornår hvilken løsning er den bedste, når I ved, hvilken brugergruppe der har brug for hvilken løsning.

I stedet for at spilde tiden på at diskutere, hvilken løsning der er den bedste, kan I bruge tiden på at lave to løsninger, en til hver brugergruppe.

Nemmere at holde forståelse af brugernes behov opdateret

Personaerne er også et aktiv i jeres relation til kunden. De giver nemlig kunden en forståelse af, hvordan I ser deres behov. Kunden kan derfor faktisk hjælpe jer med at holde personaerne opdateret. Personaerne giver jer nemlig noget fælles at snakke ud fra og det gør det nemmere for alle parter at holde styr på, hvem der har brug for den nye funktion og hvordan den bedst designes, så den giver mest værdi for hele virksomheden.

Vil du høre mere?

Vi har faktisk lavet en podcast om netop personaer med Charlotte Albrechtsen fra tovejs.dk. Hun har nemlig udgivet en bog “Valide personaer”, der netop beskriver, hvordan du nemt kommer i gang med at lave personaer.

Du kan høre podcasten lige her under. Du kan læse mere om bogen her hos Samfunds Litteratur.

 

Scrum med mere
Scrum med mere
Måske er dine brugere slet ikke som du tror
/

Har du hørt vores podcasts?

Vi laver to podcasts: “Alt om Scrum” og “Scrum med mere”. De passer perfekt til en gåtur, en opvask eller en god kop kaffe.

Nyeste indlæg på bloggen

Alle indlæggene finder du her

Styrk dit team – tjek om hjerterytmen er sund og stærk

Styrk dit team – tjek om hjerterytmen er sund og stærk

Når vi beskriver, om et team fungerer eller ej, er det ofte med fokus på, hvor meget teamet leverer i et sprint. Det giver nogle rimeligt objektive målepunkter og gør det muligt at sammenligne teamets output med andre teams. Det giver et øjebliksbillede af, hvordan teamet performer lige nu. Men skal vi forudstige, hvordan temaet forventes at performe i de kommende sprint, er vi nødt til at kigge på, hvordan teamet har det. Og det er her, hjerterytme kommer ind i billedet.

Tillid eller kontrol? Det er både lige gyldigt og ligegyldigt, hvis det ikke giver mening

Tillid eller kontrol? Det er både lige gyldigt og ligegyldigt, hvis det ikke giver mening

Tillid er godt, men kontrol er bedre. Det er en besnærende holdning, fordi det virker så trygt og sikkert med kontrol. Så ved vi ligesom, at der er styr på sagerne. Men vi kender det også selv, hvor demotiverende og frustrerende det er, når vi bliver kontrolleret i hoved og bagdel. Der ville vi ønske, at der var mere tillid til vores evne til at udføre opgaven. Men i virkeligheden handler det hverken om kontrol eller tillid, for hverken det ene eller andet dur, hvis det ikke giver mening.

GULDKORN DIREKTE I DIN INDBAKKE

FÅ EN TJEKLISTE TIL
EFFEKTIVE MØDER
Få vores allerbedste guldkorn direkte i din indbakke

Få vores allerbedste guldkorn direkte i din indbakke

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få vores bedste tips og gode råd.

Tak! Du modtager nu en tjekliste direkte i din indbakke