Lyder det velkendt? Så er du ikke alene. For det kan nemt ske, at man tror, at man har den samme forståelse af brugerne, men at der så er nogle afgørende forskelle alligevel. Det kan skyldes helt simple ting, som at forskellige afdelinger i din virksomhed snakker med forskellige brugere af systemet. Problemet er, at I alle derfor både har ret og tager fejl på samme tid. Gyldigheden af din og andres forestilling om brugere er begrænset til et udsnit af brugerne. Den gælder ikke for alle brugerne.
Men hvad skaber det egentlig af problemer? Er det faktisk så stort et problem, hvis bare alle brugerne er tilfredse? Det korte svar er ja.
For det betyder, at I designer og planlægger nye funktioner i systemet ud fra, hvad der skaber værdi for nogle brugere og ikke for alle brugere. Det er ikke fordi alle funktioner altid skal skabe værdi for alle brugere – men alle funktioner skal skabe værdi for hele kundens forretning. Det kræver et overblik over alle brugernes krav til nye funktioner. Uden det overblik bliver systemet nemt fragmenteret, man kommer til at tilgodese en bestemt brugergruppe og værst af alt, så misser man nemt dét, der skaber værdi for hele kundens forretning, men som skjuler sig mellem brugergrupperne hos kunden.
Hvis du vil se to helt konkrete eksempler, så kan du læse om to projekter, jeg tidligere har lavet hos Risskov Travel Partner og TDC Hosting (nu Itadel). I begge tilfælde blev løsningerne til ved at de forskellige brugergrupper snakkede sammen og afstemte deres behov.
Holde styr på brugergrupperne
I kan ikke hele tiden spørge alle brugerne hos jeres kunde og sikre, at deres interne behov er afstemt. Det tager for lang tid og er for ressourcekrævende. Det er her, at personaer kommer ind i billedet!
De tre største fordele ved at bruge personaer er efter min mening disse tre:
Fælles forståelse af brugergrupper
Når I laver personaer, får I en fælles forståelse at tale ud fra. I kan nemlig nemmere holde styr på de forskellige brugergrupper og deres behov ved at lave en persona for hver brugergruppe. Så ved alle, både i dit team og salg og marketing, hvilken type bruger, du snakker om, når du nævner personaen “Hans” eller “Grethe”.
Bedre forståelse af modsatrettede behov mellem brugergrupperne
Det kan skabe mange diskussioner, når brugere har modsat rettede behov. Selv simple ting som, at en bruger vil have dims A til at være øverst, en anden dims B. Det bliver nemt en snak om enten-eller, når den bedste løsning faktisk er både-og. Det er nemmere at holde styr på, hvornår hvilken løsning er den bedste, når I ved, hvilken brugergruppe der har brug for hvilken løsning.
I stedet for at spilde tiden på at diskutere, hvilken løsning der er den bedste, kan I bruge tiden på at lave to løsninger, en til hver brugergruppe.
Nemmere at holde forståelse af brugernes behov opdateret
Personaerne er også et aktiv i jeres relation til kunden. De giver nemlig kunden en forståelse af, hvordan I ser deres behov. Kunden kan derfor faktisk hjælpe jer med at holde personaerne opdateret. Personaerne giver jer nemlig noget fælles at snakke ud fra og det gør det nemmere for alle parter at holde styr på, hvem der har brug for den nye funktion og hvordan den bedst designes, så den giver mest værdi for hele virksomheden.
Vil du høre mere?
Vi har faktisk lavet en podcast om netop personaer med Charlotte Albrechtsen fra tovejs.dk. Hun har nemlig udgivet en bog “Valide personaer”, der netop beskriver, hvordan du nemt kommer i gang med at lave personaer.
Du kan høre podcasten lige her under. Du kan læse mere om bogen her hos Samfunds Litteratur.