Jytte fra marketing
Kender du følelsen af at læse en bog, hvor du tænker: "Jamen, det er jo lige dét, jeg også synes!?" Sådan havde både Johannes og jeg det med Morten Münsters bog "Jytte fra Markering er desværre gået for i dag". Der er så mange gode pointer i den bog, der passer præcis med vore tanker om at holde retrospectives.

Se så at få den læst – “Jytte fra marketing er desværre gået for i dag”

af | 1. juli 2018

Bogen handler kort fortalt om, hvordan man ændrer adfærd. Tidligere har antagelsen været, at holdning skaber adfærd. Altså at din holdning til et emne har betydning for, hvad du gør i en bestemt situation. Mortens pointe er dog, at det er den anden vej rundt, det hænger sammen: Vores adfærd bestemmer vores holdning.

Vi starter altså med at gøre noget og bagefter får vi dét, vi har gjort, til at passe med vores holdning – primært ved at vi retter vores holdning til, så den passer med det, vi gjorde. Med andre ord: Vi er verdensmestre i at efterrationalisere.

Fem pointer fra bogen

Men hvordan ændrer man så adfærd? Det kan virke så flyvsk og ukonkret – men Morten gør det helt lavpraktisk og konkret! Han forklarer begreber og kommer med masser af gode eksempler, som du nemt kan lade dig inspirere af.

Af de mange pointer i bogen, er der specielt fem pointer, der er lige mig:

  1. Hold fast i den virkelige verden og ikke parallel-verdenen, hvor dokumenter, regneark, flotte strategier, fine ord og ikke mindst manglende handling hersker. Hans citat: “Når kort og terræn modsiger hinanden, så skal du følge terrænet” synes jeg, er helt genialt.
  2. Bryd tingene ned og bliv konkrete. Den elsker jeg, da det passer ind i de små skridts filosofi. Måske kan vi spørge os selv om, hvorfor vi så ofte er bange for at blive konkrete. Morten skriver på side 92, at vi bliver sårbare, når vi bliver konkrete. Det tror jeg, er helt korrekt set!
  3. Lav nye vaner. Med udgangspunkt i de små skridt beskriver Morten, hvordan du kan lave nye vaner og derved ændre din adfærd i retningen af det, du ønsker. Det er da guld at få nogle hjælpeværktøjer til at blive endnu bedre.
  4. “Gør tingene sanselige og begribelige, så de hænger fast som velcro”. En skøn sætning fra Morten, der igen på sin finurlige måde får os til at se, hvor lavpraktisk det kan gøres.
  5. “Vær gavmild og giv først”. Det er det sidste, jeg vil nævne fra bogen. Det bliver da en skøn verden, den dag vi alle efterlever dette.

Tak Morten Münster for en fremragende bog! Den er skrevet i forståeligt sprog og med masser af konkrete håndtag til at forbedre den virkelige verden.

Se at få den læst :-).

Lavpraktisk Scrum

Johannes, Sune og jeg har faktisk lavet en podcast inspireret af bogen. Podcasten handler om, hvordan du helt lavpraktisk sikrer en god Scrum-kultur i et nyt team og et team, der har kørt nogen tid, men hvor der ikke endnu er en god Scrum-kultur.

Vi giver vores bedste lav-praktiske bud på, hvad du skal gøre for at komme i mål: Hvad er det første, du skal gøre, og hvad skal du passe på ikke at gøre.

Vil du gerne vide mere om Scrum, så tag et par hovedtelefoner på, mens du ordner opvasken, lufter hunden eller slapper velfortjent af i sofaen.

Du kan høre den lige her eller hente den i iTunes.

Anbefaling af en anden podcast

På falderebet vil vi faktisk lave lidt reklame for en anden podcast: “Online markedsføring på Internettet” med Ib Potter. Han har inviteret forfatteren til bogen, Morten, med i studiet til en snak – ja, faktisk hele tre snakke – om bogen, både før, under og efter udgivelse.

Du finder podcasten her

 

Har du hørt vores podcasts?

Vi laver to podcasts: “Alt om Scrum” og “Scrum med mere”. De passer perfekt til en gåtur, en opvask eller en god kop kaffe.

Nyeste indlæg på bloggen

Alle indlæggene finder du her

Sådan håndterer du sladder og brok i et ungt agilt og iterativt setup

Sådan håndterer du sladder og brok i et ungt agilt og iterativt setup

Sladder og brok definerer vi ofte som noget negativt. Noget, der skal undgåes og jo mindre, der er af det, jo bedre. Men sådan er det faktisk ikke helt. For sladder og brok har også et positivt element: Det kan være en sikkerhedsventil, der tager trykket af irritationer og frustrationer. Men bliver det for meget, kan det skade teamet. Målet er derfor tilpas sladder og brok i teamet – spørgsmålet er da, hvordan finder du den gyldne middelvej?

GULDKORN DIREKTE I DIN INDBAKKE

FÅ EN TJEKLISTE TIL
EFFEKTIVE MØDER

Få vores allerbedste guldkorn direkte i din indbakke

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få vores bedste tips og gode råd.

Tak! Du modtager nu en tjekliste direkte i din indbakke