Bager der ælter dej
Hvad har retrospectives med en bagerforretning at gøre? Jo, faktisk mere end man tror. Prøv selv at læse med her og se, hvordan bager Jørgens forretning fik gavn af at indføre retrospectives.

Hvordan kan bageren – og du – bruge retrospectives?

af | 6. december 2017

Den lokale bager

Den lokale bager Jørgen har to medhjælpere – Mads og Gitte. Mads er fuld af gode ideer – blot er der ingen der kender til dem, da han er meget usikker på sig selv. Gitte derimod er udadvendt og siger alt, hvad hun tænker.

Det går ganske fint hos bager Jørgen – den ene dag tager den anden, og salget i butikken går lige nøjagtigt rundt. Stemningen på arbejdspladsen er svingende, da Jørgens humør afhænger af antallet af kunder i butikken, og disse svingninger påvirker dem alle.

Mads har længe gået med en god ide i hovedet: De kunne være byens “Vi-bager-og-kommer-med-frisk-brød-til-plejehjemmet”. Men han har ikke turdet sige det til Jørgen. For hvad nu hvis Jørgen ikke kan lide idéen?

Gitte er ved at være lidt træt af Jørgens svingende humør, og det gør, at hun nogle gange tager en lidt længere kaffepause, og at hun lige venter 5 minutter mere med at møde ind om morgenen.

Disse “små konflikter” er ved at vokse sig store og bager Jørgen må snart gøre noget, hvis han vil holde på sine to gode ansatte.

Derfor indfører han retrospectives

På det første retrospective har de en fælles brainstorming om emnerne:

  1. Dagligdagen
  2. Kunder i butikken
  3. Kagerne
  4. Nye ideer
  5. Samarbejdet
  6. Andet godt

Under punkt 1 får de på en god måde snakket om, hvordan Jørgens humør kan påvirke dem alle.

Under punkt 4 får de snakket om Mads’ gode ide og under punkt 5 får de vendt det med, at Gitte kommer for sent.

De aftaler følgende aktioner

  • Mads og Gitte skal hjælpe Jørgen med at sige, når humøret påvirker dem. Løsningen blev et rødt lamineret papskilt, som de kan putte på hans stol, så det er “anonymt”, når det bliver gjort
  • Mads skulle prøve at snakke med sin moster der er økonoma på plejehjemmet om muligheden for at lave brød til dem
  • Gitte fik en bødekasse for at komme for sent

På retrospective nummer to fulgte de så op på aktionerne

  • Jørgen havde kun fået det røde skilt en dag – og det var den dag, hvor vaniljekransene blev glemt i ovnen
  • Mads havde snakket med sin moster, og allerede ugen efter var de i gang med at prøve konceptet af
  • Gitte måtte give chokolade, for der var kommet en del i bødekassen

Retrospetives kan bruges alle steder

Retrospetives kan bruges alle steder og i alle brancher. Det kræver en ting, nemlig at det bliver faciliteret godt, samt at villigheden til at ville ændre noget er til stede hos alle – ikke mindst hos chefen.

Hvor kan du se, retrospectives ikke kan bruges?

Arbejder du i en branche eller virksomhed, hvor du mener, retrospectives ikke kan bruges? Så læg en kommentar og vi giver vores bud på, hvordan retrospectives kan gøre en forskel.

Har du hørt vores podcasts?

Vi laver to podcasts: “Alt om Scrum” og “Scrum med mere”. De passer perfekt til en gåtur, en opvask eller en god kop kaffe.

Nyeste indlæg på bloggen

Alle indlæggene finder du her

Sådan håndterer du sladder og brok i et ungt agilt og iterativt setup

Sådan håndterer du sladder og brok i et ungt agilt og iterativt setup

Sladder og brok definerer vi ofte som noget negativt. Noget, der skal undgåes og jo mindre, der er af det, jo bedre. Men sådan er det faktisk ikke helt. For sladder og brok har også et positivt element: Det kan være en sikkerhedsventil, der tager trykket af irritationer og frustrationer. Men bliver det for meget, kan det skade teamet. Målet er derfor tilpas sladder og brok i teamet – spørgsmålet er da, hvordan finder du den gyldne middelvej?

GULDKORN DIREKTE I DIN INDBAKKE

FÅ EN TJEKLISTE TIL
EFFEKTIVE MØDER

Få vores allerbedste guldkorn direkte i din indbakke

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få vores bedste tips og gode råd.

Tak! Du modtager nu en tjekliste direkte i din indbakke