At være Product Owner, eller PO, er en svær rolle. Man skal være tæt på kunden, tæt på produktet og tæt på teamet. Men man må heller ikke være for tæt på. Nye funktioner skal give værdi både for kunden og forretningen, produktets udvikling skal hele tiden afstemmes mellem "nice-to-have" og "need-to-have" og teamet skal både inddrages og udfordres. Det spændingsfelt er ikke nemt at navigere i.

Derfor skal du stole på teamet – også når du ikke forstår, hvad de siger

af | 3. december 2019

Netop det spændingsfelt mærkede jeg på egen krop for et par uger siden. Jeg var blevet hyret af en kunde til at styre et projekt i mål. Jeg skulle hjælpe kunden med at fastlægge, hvad målet for projektet skulle være, hvordan produktet skulle se ud, og hvordan vi bedst fik udviklet og lavet selve produktet. Det var i sig selv ikke en så unormal opgave. Det udfordrende og lettere angstprovokerende var, at jeg denne gang ikke selv kunne udvikle og lave produktet! Jeg var nødt til at uddelegere opgaven til et team…

Et helt nyt team

Men det var ikke bare et team – det var et helt nyt team! For at løse opgaven godt skulle jeg have nye kompetencer med ombord i teamet, og dét gjorde en forskel. Når man kender sit team og uddelegeringen kører på rygraden, så opdager man ikke, at det kun fungerer, fordi der er en masse ting, der bare sker af sig selv: Teamet forstår, hvad du siger – også når de skal forstå, hvad du mener og ikke hvad du siger. Det samme gælder den anden vej rundt. Over tid skabes en fælles referenceramme der gør, at vi nemmere forstår, hvad hinanden mener.

Der stod jeg så med et helt nyt team og kunne pludselig mærke, at den fælles referenceramme slet ikke var der! De brugte faglige termer, jeg ikke kendte, havde pointer, jeg ikke forstod og snakkede i det hele taget sort… Det var en både spændende og skræmmende oplevelse på én gang.

Der var særligt tre ting, som jeg mindede mig selv om i løbet af projektet. De tre ting gjorde, at projektet kom godt i mål – men det var med frustrationer, bange anelser og dårlig nattesøvn. Men de 3 ting holdt mig på sporet og sikrede, at jeg ikke mistede fokus. Derfor får du dem lige her i håbet om, at de også kan hjælpe dig – uanset om du er erfaren PO eller helt frisk.

Tre gode råd til dig som PO

De tre ting, som jeg gentog for mig selv igen og igen var:

  1. Drop detaljerne – bevar overblikket!
  2. Læg en plan – og skrot den igen!
  3. Stol på teamet – også når de snakker helt sort!

Drop detaljerne – bevar overblikket!

Din rolle som PO er nemlig at bevare overblikket. Det kan du kun, hvis du lader andre om detaljerne. Overblikket sikrer, at målet hele tiden er klart og tydeligt for alle i projektet. For hvis du ikke har overblikket, hvem har så?

Det er helt fint, at du ikke ved, hvordan opgaven skal eller vil blive løst. Bare du har fokus på, at målet bliver nået!

Læg en plan – og skrot den igen!

Det handler ikke om at følge planen til punkt og prikke. Det handler om at vide, om projektet er på vej i den forventede og planlagte retning eller ej. Det betyder også, at lige så vigtig som planen er, ligeså vigtigt er det at turde skrotte planen igen. Måske kun en lille del – måske hele planen.

Det sker nemlig altid, at et projekt vokser og/eller ændrer sig undervejs. Vi bliver klogere og opdager nye muligheder i takt med, at projektet udfoldes og tager form. Pointen er at acceptere, at det vil ske – ikke at undgå det.

Stol på teamet – også når de snakker helt sort!

Det er måske det sværeste at gøre: Stole på, at teamet ved, hvad de har gang i – uden at du forstår et pløk af, hvad de siger eller hvor de vil hen! Du kan ikke andet end at stole på, at deres erfaring, viden og kompetencer gør, at de har styr på sagerne.

Det er så nemt at falde i den fælde, at man tror, at man skal vide præcis, hvordan noget skal udføres, før man kan give opgaven videre. Det passer ikke! Du kan sagtens give en opgave videre, hvor du “kun” ved, hvad behovet er. Hvordan opgaven skal løses, det må dit team bestemme. For det er dem, der har kompetencerne, viden og erfaringen til at løse opgaven på den bedste måde (ikke dig!).

… og et lille bonus-tip: Sig nej!

Når det så sker – at idéerne, ønsker og nye krav bobler frem – skal du huske at sige: “Nej!”. Der er ingen, der har gavn af et halvfærdigt projekt. Hvad du skal sige nej til, kan planen også hjælpe med. For så ved du, hvad der mangler og hvad der er plads til at tage ind.

Sig det igen og igen og igen…

Så næste gang du kan mærke den ubehagelige følelse af at miste kontrollen komme snigende igen, så gentag de tre råd for dig selv. Ikke en gang, men mange gange! Hvis der er noget, der er svært, så er det nemlig at overtale sig selv.

Men det er muligt! Du skal bare blive ved med at gentage de tre råd: Sig dem, når du børster tænder, venter på morgenkaffen, sidder fast i trafikken – så har du det bedste udgangspunkt for, at projektet lykkes!

Har du hørt vores podcasts?

Vi laver to podcasts: “Alt om Scrum” og “Scrum med mere”. De passer perfekt til en gåtur, en opvask eller en god kop kaffe.

Nyeste indlæg på bloggen

Alle indlæggene finder du her

Sådan håndterer du sladder og brok i et ungt agilt og iterativt setup

Sådan håndterer du sladder og brok i et ungt agilt og iterativt setup

Sladder og brok definerer vi ofte som noget negativt. Noget, der skal undgåes og jo mindre, der er af det, jo bedre. Men sådan er det faktisk ikke helt. For sladder og brok har også et positivt element: Det kan være en sikkerhedsventil, der tager trykket af irritationer og frustrationer. Men bliver det for meget, kan det skade teamet. Målet er derfor tilpas sladder og brok i teamet – spørgsmålet er da, hvordan finder du den gyldne middelvej?

GULDKORN DIREKTE I DIN INDBAKKE

FÅ EN TJEKLISTE TIL
EFFEKTIVE MØDER

Få vores allerbedste guldkorn direkte i din indbakke

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få vores bedste tips og gode råd.

Tak! Du modtager nu en tjekliste direkte i din indbakke