Når du ser en medarbejder, der har for travlt og opgaverne begynder at hobe sig op, så er det nu, du skal træde til som leder. Det første, der skal gøres, er at skabe luft i opgaverne: Nogle af opgaverne skal derfor væk. Der skal være overskud og tid, før det giver mening at snakke om arbejdsopgaverne, coaching i forhold til arbejdshåndtering og alt muligt andet, som kan gøre det lettere for medarbejderen at håndtere en travl hverdag.

Derfor må du aldrig må sige: “Du har for travlt – den tager jeg lige”

af | 27. december 2018

Hvad du nemt kommer til at gøre – men aldrig må gøre

Nu står du så der, foran medarbejderen med de alt for mange opgaver. Hvad gør du så? Det er meget nemt og hurtigt lige at kaste et blik på de mange opgaver og så udvælge to-tre opgaver, der stresser medarbejderen. Så er det problem løst!

Det eneste problem ved at gøre det er, at det er den eneste ting, du aldrig må gøre!

Overordnet handler det om, at du ikke må være påtrængende og forsøge at løse problemet uden at inddrage medarbejderen. Det er der tre gode grunde til:

1. Du har ikke det fulde overblik

Der kunne jo sagtens gemme sig opgaver i skuffen eller nederst i bunken af opgaver, som ikke lige er til at se. Og det kan jo sagtens være lige præcis de opgaver, der fylder mest og skaber mest ballade. For nogle medarbejdere vil det være en helt naturlig og forståelig overlevelsesmekanisme at gemme de opgaver, der stresser. Ude af øje, ude af sind – sådan næsten. For de ligger stadig og fylder i baghovedet og det går til sidst galt.

2. Du vurderer opgaverne ud fra egne præferencer

Du vil – som alle andre mennesker – være tilbøjelig til at vurdere, hvorvidt en opgave stresser eller ej, ud fra hvilke opgaver du ville finde stressende. Det er blot ikke sikkert, at det samme gælder for medarbejderen. Måske er du glad for Excel? Måske medarbejderen ikke er. Eller omvendt. Det kan gøre, at du i bedste mening tager en opgave, som du tror stresser medarbejderen, men faktisk ikke gør. I værste fald kan du komme til at tage de opgaver, der faktisk motiverer medarbejderen!

3. Du tager opgaver fra den forkerte ende

Der er groft sagt to typer medarbejdere, når det kommer til, hvordan vi planlægger rækkefølgen af vores opgaver: “Yd først, nyd senere” og “Nyd først, yd senere“. Det skal ikke forstås sådan, at nogle medarbejdere ligger på sofaen og slapper af, før de går igang med opgaverne. Nej, det betyder, at nogle medarbejdere vælger at tage de – for dem – trælse/svære opgaver først og derefter de sjove/lette opgaver. Det er dem, der er “Yd først, nyd senere”. Den anden slags medarbejdere gør det omvendt. De tager de sjove/lette opgaver først og gemmer de trælse/svære til bagefter. De er “Nyd først, yd senere”-typer.

Begge strategier giver god mening. For det gælder jo om at opbygge mental energi til at klare de trælse/svære opgaver. “Nyd først, yd senere” bygger mental energi op ved at løse sjove/lette opgaver, så der er noget at tære på, når tiden kommer til de trælse/svære opgaver. Omvendt bruger “Yd først, nyd senere” den mentale energi først og lader derefter op med de sjove/lette opgaver.

Hvis du og medarbejderen er to forskellige typer, kan du derfor nemt komme til at tage de forkerte opgaver.

Stor risiko for, at du tager de forkerte opgaver

Alle tre faktorer spiller ind, når du står der og skal vælge, hvilke opgaver du skal overtage fra den pressede medarbejder. Derefter er risikoen for, at du kommer til at vælge de forkerte opgaver stor.

Sådan skal du gøre

Heldigvis er der en måde at gøre det på, hvor risikoen er meget mindre. Du skal blot følge disse tre råd:

Gå ud til kaffeautomaten

Det første, du skal gøre, er at få medarbejderen væk fra alle de stressende opgaver og over i en anden kontekst. Ellers kan I ikke sammen hoppe op i helikopteren og få et fælles overblik over, hvilke opgaver der presser lige nu.

Spørg medarbejderen

Spørg medarbejderen om, hvilke opgaver vedkommende vil af med. Tag dem, også selvom du synes, de er trælse. Det er derfor, du er leder: Du tager de opgaver, som presser medarbejderne unødigt og gør, at andre opgaver sander til.

Husk på, at fordi du tager opgaven væk fra medarbejderen, betyder ikke nødvendigvis, at du skal løse den! Det kan jo være, at opgaver, som én medarbejder finder frustrerende, er guf for en anden medarbejder. Nogen elsker at løse problemer, andre er vilde med at lave rugbrødsarbejde. Kender du dine medarbejderes præferencer, kan du nemmere fordele opgaver, når en medarbejder er ved at drukne i opgaver.

Tag 2-3 opgaver mere end hvad medarbejderen vil af med

Når I så står der ved kaffeautomaten og medarbejderen har nævnt de opgaver, som presser og skaber problemer, så tag to-tre opgaver mere. Det skal du gøre af to grunde: For det første skaber hele snakken her ved kaffeautomaten overskud og energi. Det gør, at medarbejderen vil tendere at overvurdere, hvor meget vedkommende kan nå. Når virkeligheden rammer og tiden ikke slår til, gør det ekstra ondt og skaber endnu mere pres. For det andet giver det overskud og energi, at du lige gør medarbejderen en ekstra tjeneste. Det overskud kan medarbejderen bruge til at komme tilbage på sporet.

Og det bedste af det hele

Udover den mindre risiko for, at du fjerner de forkerte opgaver fra medarbejderen, så vil medarbejderen også få fornemmelsen af, at du faktisk tager dig tid til at hjælpe. Det giver endnu mere god energi til medarbejderen.

Og så tager det faktisk kortere tid, end hvis du skulle udvælge opgaverne selv.

Så alt i alt er der kun gode ting ved at følge de tre råd.

Og til allersidst: et godt råd

Det er nærliggende at tænke, at det måske er bedre for alle, hvis du fra starten uddeler opgaverne til medarbejderne. Så får alle de opgaver, der passer dem bedst.

Det må du endelig ikke gøre!

For det første fordi det er fint, hvis alle i dit team kan løse alle slags opgaver – uanset om opgaven er deres kop the eller ej.

For det andet risikerer du at demotivere dit team, når de ikke har nogen indflydelse på, hvem der løser hvilke opgaver.

For det tredje kan det være, at opgaven, der i går var noget hø, i dag er en passende udfordring. Det er kun den enkelte medarbejder, der ved det. Alt du kan gøre er at være opmærksom og hjælpe til, når opgaver bliver for meget eller for lidt.

Det er ikke nemt – det ved vi godt

Det kan godt være, at det lyder nemt. Men det ved vi godt, at det ikke er. Det kræver øvelse og erfaring at tage en snak med en medarbejder om, hvilke opgaver der presser. For medarbejdere er forskellige og man skal lære at fortolke, det de siger. For det er ikke altid nemt at sige lige ud, hvad det er, der trykker, når der er noget der trykker. Det kan være dårlig samvittighed, at man ikke vil være en dårlig medarbejder eller at man er bange for at blive fyret. Alt det gør, at snakken nogen gange kan være mere rodet og uklar – på trods af at presset fra de for mange opgaver er tydeligt og stort.

Så husk på, at øvelse gør mester – og at medarbejderen alt andet lige vil være glad for, at du spurgte i stedet for blot at tage en rask beslutning.

Har du hørt vores podcasts?

Vi laver to podcasts: “Alt om Scrum” og “Scrum med mere”. De passer perfekt til en gåtur, en opvask eller en god kop kaffe.

Nyeste indlæg på bloggen

Alle indlæggene finder du her

Sådan håndterer du sladder og brok i et ungt agilt og iterativt setup

Sådan håndterer du sladder og brok i et ungt agilt og iterativt setup

Sladder og brok definerer vi ofte som noget negativt. Noget, der skal undgåes og jo mindre, der er af det, jo bedre. Men sådan er det faktisk ikke helt. For sladder og brok har også et positivt element: Det kan være en sikkerhedsventil, der tager trykket af irritationer og frustrationer. Men bliver det for meget, kan det skade teamet. Målet er derfor tilpas sladder og brok i teamet – spørgsmålet er da, hvordan finder du den gyldne middelvej?

GULDKORN DIREKTE I DIN INDBAKKE

FÅ EN TJEKLISTE TIL
EFFEKTIVE MØDER

Få vores allerbedste guldkorn direkte i din indbakke

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få vores bedste tips og gode råd.

Tak! Du modtager nu en tjekliste direkte i din indbakke