“Men den koster jo dobbelt så meget! Så jeg ville bare lige være sikker på, at det er ok, at jeg køber den. Er det stadig ok?”. Det spørgsmål fik jeg ofte, da jeg var gruppeleder i en spejdergruppe. Ledelsen i gruppen havde besluttet, at vi kun ville servere Spejderkaffe i vores spejderhus, fordi kaffen støttede en venskabsgruppe i Uganda med at skaffe rent vand til fattige børn og familier. Men når virkeligheden ramte og lederne skulle svinge dankortet, blev de alligevel i tvivl. For kunne det nu passe, at det var ok at betale tre gange så meget for kaffen?
Pointen med historien er, at vi godt kan komme i tvivl, selv når vi ved, at nogen har fuld tillid til, at vi træffer den rigtige beslutning. Selvom ledelsen i spejdergruppen havde besluttet i fællesskab, at det var ok, at vi købte den dyrere Spejderkaffe, kunne den enkelte leder godt komme i tvivl, når Dankortet skulle svinges.
Så tillid er godt – men det kræver mod, når tillid skal udfoldes i en konkret handling.
Hør med, når Johannes Damsgaard-Bruhn læser indlægget højt og giver dig vores bedste råd til, hvordan du sikrer, at dit team har modet til at gøre det rigtige, når det kommer til stykket.