Du kender det formentlig godt: Du har snakket med dine bruger. Du har lavet spørgeskemaundersøgelser. Du har lavet interview, fokusgrupper, ekspertpaneler – der er faktisk ikke dét, du ikke har gjort! Og alligevel sker det, at brugerne melder tilbage, at den nye funktion ikke gør det, den skal. Den virker faktisk slet ikke på trods af, at den gør præcis dét, som brugerne sagde, at den skulle kunne.
Hvordan sker det? Og hvorfor? Det er der faktisk en rigtig god forklaring på og den får du i denne episode. Charlotte Albrechtsen fra tovejs.dk har lavet en meget fin model, der kaster lys over sagen. For der er nemlig ting, som dine brugere faktisk ikke kan sætte ord på. Enten fordi det er vaner eller rutiner, der ligger på rygraden, eller fordi det er noget, de ikke er vant til at sætte ord på. Kombiner det med, at du ikke har nogen forhåndsviden om det emne, som du spørger brugeren om, og bom – så har du en farlig cocktail af misforståelser og ubrugelige udtalelser. Det er ikke af ond vilje eller for at lyve, for brugerne kan ikke svare korrekt på dine spørgsmål og du kan ikke lure, om deres svar passer med, hvad de gør.
Løsningen er heldigvis simpel: Du skal observere dine brugere! Lyder det lidt farligt og skræmmende, så lyt med, når vi forklarer mere om, hvad observation er for en størrelse, hvordan du kan forberede dig og hvorfor observationer ufortjent har fået et ry som noget, der er lidt andenrangs i forhold til spørgeskemaer.
Hør med her, hvor Sune Monrad, cobraid.dk, Birte Laursen og Johannes Damsgaard-Bruhn tager en snak med Charlotte Albrechtsen, tovejs.dk om observation af brugere.