“Nye funktioner skaber værdi for kunderne”. Det lyder rigtigt, men er det nu også så simpelt? Nej, det er det ikke! For nye funktioner har to fæle bagsider: Teknisk gæld og “Legacy Code”. Den første har vi snakket om før, men den sidste er ny. Men begge er gode at undgå, for det er dem, der gør, at leverancerne går i stå i IT afdelingen.
Så inden du finder på nye funktioner, der giver værdi for kunderne, så har vi fem punkter, som vi synes, du skal tage en snak med hele forretningen om. De fem punkter er:
- Undgå ensidigt fokus på nye funktioner
- Undgå “helte”
- Få styr på afhængighederne
- Lav solnedgangsklausuler for nye funktioner
- Nye funktioner koster i drift
Hør med, når Heidi Sørensen, Reidel Consult, og Sune Monrad, Cobraid, sammen med Johannes Damsgaard-Bruhn fortæller, hvorfor de fem punkter er vigtige.
Links
I podcasten nævner vi en meget fin tegning, der viser forholdet mellem, hvor lang tid du må bruge på at automatisere en opgave. Den kommer lige her:
Sune nævner også et smart system til at holde styr på afhængigheder. Det hedder “Dependabot“
You must be logged in to post a comment.