OBS! Vi er simpelthen blevet klogere! Derfor har vi taget dette afsnit om! Så hvis du har hørt afsnittet, garanterer vi, at du ikke bliver skuffet, hvis du hører det igen.
I denne episode snakker vi om de brugere, hvor vi har en forhåndsviden om, hvad de laver, men hvor de udfører rutiner og vaner. De har derfor svært ved at sætte ord på, hvad det faktisk er, de gør. Vores forhåndsviden betyder, at vi kan lave mere præcise observationer. Vi ved, hvad vi leder efter og kan designe vores observationer efter det.
Det lyder måske nemt, men det er det ikke altid. Man kan komme langt med en god testprotokol. Det er en række opgaver, som brugerne skal udføre for at se, om de udfører dem som forventet. Både det at lave testprotokollen og det at bruge den i observationer, giver masser af brugbar viden.
Men så er der lige det lille problem med forhåndsviden: Hvad nu, hvis din viden ikke længere er korrekt? At den simpelthen ikke er opdateret? Det er noget af en faldgrube – men heldigvis får du også tips til, hvad du så gør.
Hør med her, hvor Birte Laursen og Johannes Damsgaard-Bruhn tager en snak med Charlotte Albrechtsen, tovejs.dk og Sune Monrad, Cobraid, om observation af brugere.
Links
I podcasten nævner vi forskellige links. De kommer her:
Artikel af Jakob Nielsen om, hvor mange brugere, man skal teste med
Episode af Morten Resens podcast “Startup”
Pottercuts tre podcasts episoder med Morten Münster om hans bog “Jytte fra marketing er desværre gået for i dag”
Og som bonus får du også lige et link til Morten Münsters egen podcast om adfærd