Vores blog
Scrum med mereDit team skal hele tiden navigere i en kompleks kontekst. Der er andre afdelinger, kunder og brugere, der alle skal tilgodeses og inddrages i processen. Her kan du læse eller høre vores erfaringer og gode råd til, hvordan du trækker denne kontekst ind i teamets daglige arbejde.
Skal du ændre kulturen i din virksomhed, skal du hverken fokusere på holdning eller handling
Når snakken falder på, hvordan man skaber en god og sund virksomhedskultur, er der ofte to lejre: Den ene lejr mener, at man skal fokusere på holdningerne i virksomheden. Er holdningerne på plads, følger den gode sunde kultur. Men den anden lejr mener, at kulturen skabes af handlinger. Det er gennem fødderne – ikke hovedet – at kulturen ændres. Men begge lejre har faktisk ret.
Jo mere ustrukturerede dine interviews er, jo mere skal du have styr på strukturen
Som IT-virksomhed skal man ofte levere løsninger, der skal bruges i en ukendt faglig kontekst. Løsningen skal måske bruges af lærere, sygeplejersker, HR-chefer eller på en boreplatform. Der er begreber og faglige termer, man skal holde styr på for at sikre, at løsningen virker i det daglige arbejde. Der skal derfor opsamles en masse viden effektivt og hurtigt, hvilket er svært, når man ikke ved, hvilke spørgsmål der skal stilles, for at opsamle den rigtige viden. Der er kun en måde at løse det på: Ustrukturerede interviews. Desværre har de et ufortjent ry som dyre og unødvendige. Det ry vil vi gerne lave om på!
Derfor skal du teste smarter – not harder
Vi kender det alle sammen: Den nye funktion er blevet testet, testet og testet igen – og alligevel dur den ikke! Det er frustrerende både for udviklere og brugerne, når det sker. For udviklerne har leveret en ny funktion, der virker, men brugerne siger, at den ikke virker. Hvad gør man så?
Skal du have en svær samtale? Så gå til tavlen
Du kender det sikkert selv: De bedste og dybeste samtaler har man ofte, mens man er i gang med noget andet. Opvasken, havearbejde, biltur og så videre. Og det er der faktisk en god grund til! For når vi kan gemme den dybe samtale bag en anden aktivitet, er det nemmere for os at skabe ro, rum og tid til at finde ord for dét, der trykker og gerne vil ud. Det kan du bruge som Scrum Master til at gøre de svære samtaler nemmere.
Derfor er “Har du prøvet at genstarte?” stadig det bedste supportråd
Hvis du er lidt ferm til IT, så har du sikkert prøvet at få et desperat opkald: “Den holdt bare lige pludselig op med at virke!” eller “Jeg gjorde ingenting – og nu er den helt sær!?”. Men computere, telefoner og tablets gør jo ikke bare noget af sig selv. For at løse problemet, skal du jo kende årsagen til problemet. Og når årsagen er, at det bare skete af sig selv lige pludselig, er det ikke nemt at finde en god og brugbar løsning.
Du skal ikke snakke med dine brugere – du skal kigge på dem
Vi mennesker er nogle rigtige vanedyr! Så meget at ca 80% af alt, hvad vi gør i løbet af en dag, er ren og skær rutine. Lige fra simple ting som at brygge morgenkaffen, cykle eller køre bil, smørre en honningmad til mere komplicerede handlinger som at spille et instrument, at skrive på computer eller bruge et avanceret stykke software eller maskineri.