Læse eller lytte?

Der er noget for alle

Vi har samlet vores bedste gode råd til og erfaringer med retrospectives lige her. Du kan selv vælge, om du vil læse dem eller lytte til vores podcasts. Uanset, hvad du vælger, så håber vi, at du bliver inspireret til at bruge retrospectives og Scrum mere i din hverdag.

Introduktion til Scrum

Er du interesseret i Scrum? Og overvejer du måske, om det er noget for dig og dit team eller afdeling? Så kan du her læse om, hvad Scrum er for en størrelse og hvordan du kommer godt i gang.

Alt om Scrum

Få gode råd og inspiration til, hvordan du får dit team til at fungere bedst muligt, og hvordan du kan optimere jeres ceremonier.

Scrum med mere

Scrum er meget mere end blot dit team: Det er hele virksomheden, kunderne og brugerne. Alt det og meget mere kan du læse om i denne kategori. Her kigger vi nemlig på hele den store kontekst, som du og dit team skal navigerer i.

Se alle indlæg her

Guide til at konvertere offline møder til online møder

Guide til at konvertere offline møder til online møder

Online møder er pludselig blevet hverdag for rigtig mange mennesker. Fra den ene dag til den anden blev mødelokalerne skiftet ud med Google Hangouts, Microsoft Teams, Slack, Skype og et hav af andre online mødesteder. Nu 14 dage senere har vi konverteret mange møder fra offline til online. Vi har samlet vores erfaringer og anbefalinger i denne guide til dig, så du nemmere kan rykke møder ud på internettet.

Skal du lave en agil transformation? Så skal du have styr på at ændre vaner

Skal du lave en agil transformation? Så skal du have styr på at ændre vaner

Vaner er noget besværligt noget at ændre. Det er både godt og skidt: Godt, fordi det gør det nemt at udføre vaner. Det kræver ikke noget særligt overskud eller mental energi. Tænk bare på kaffebrygningen om morgenen, der kører på automatpilot. Men det er skidt, når man har fået en dårlig vane. For så skal der bruges tid og kræfter på at ændre den – og i en agil transformation, er der mange vaner, der skal ændres!

Hænger dit team fast i dét, der ikke virker?

Hænger dit team fast i dét, der ikke virker?

For over år 20 år siden var min storebror og jeg på en café. Vi fik et lækkert måltid og sluttede af med dessertpandekager. Men da min storebror kom hjem, blev han syg. Dén ene gang husker vi begge stadig – men de mange andre gange, vi spiste der, husker vi ikke. Vi er nemlig som mennesker utroligt gode til at huske de gange, det gik galt, mens alle de gode gange har det med at fortage sig i tågerne.

Skal du ændre kulturen i din virksomhed, skal du hverken fokusere på holdning eller handling

Skal du ændre kulturen i din virksomhed, skal du hverken fokusere på holdning eller handling

Når snakken falder på, hvordan man skaber en god og sund virksomhedskultur, er der ofte to lejre: Den ene lejr mener, at man skal fokusere på holdningerne i virksomheden. Er holdningerne på plads, følger den gode sunde kultur. Men den anden lejr mener, at kulturen skabes af handlinger. Det er gennem fødderne – ikke hovedet – at kulturen ændres. Men begge lejre har faktisk ret.

Jo mere ustrukturerede dine interviews er, jo mere skal du have styr på strukturen

Jo mere ustrukturerede dine interviews er, jo mere skal du have styr på strukturen

Som IT-virksomhed skal man ofte levere løsninger, der skal bruges i en ukendt faglig kontekst. Løsningen skal måske bruges af lærere, sygeplejersker, HR-chefer eller på en boreplatform. Der er begreber og faglige termer, man skal holde styr på for at sikre, at løsningen virker i det daglige arbejde. Der skal derfor opsamles en masse viden effektivt og hurtigt, hvilket er svært, når man ikke ved, hvilke spørgsmål der skal stilles, for at opsamle den rigtige viden. Der er kun en måde at løse det på: Ustrukturerede interviews. Desværre har de et ufortjent ry som dyre og unødvendige. Det ry vil vi gerne lave om på!

Derfor skal du stole på teamet – også når du ikke forstår, hvad de siger

Derfor skal du stole på teamet – også når du ikke forstår, hvad de siger

At være Product Owner, eller PO, er en svær rolle. Man skal være tæt på kunden, tæt på produktet og tæt på teamet. Men man må heller ikke være for tæt på. Nye funktioner skal give værdi både for kunden og forretningen, produktets udvikling skal hele tiden afstemmes mellem “nice-to-have” og “need-to-have” og teamet skal både inddrages og udfordres. Det spændingsfelt er ikke nemt at navigere i.

Inspiration og viden

Vores erfaringer med Scrum og Retrospectives

Vi kigger gerne forbi til en uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe dig med at holde bedre møder. Du kan kontakte på mail eller telefon – så finder vi hurtigt en dato for en kop kaffe og en snak!

Bliv inspireret og få gode tips

Vi skriver løbende indlæg med vores bedste råd og erfaringer. Vi skriver om at holde møder, om Scrum og om alt muligt andet, som du kan bruge til at holde bedre møder.

Og hvis du hellere vil lytte end læse, kan du høre vores podcast i stedet.

Få vores allerbedste guldkorn direkte i din indbakke

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få vores bedste tips og gode råd.

Tak! Du modtager nu en tjekliste direkte i din indbakke