Vores blog

Alt om Scrum

Vi har her samlet alle vores gode råd om, hvordan du får dit team til at fungere bedst muligt – udover at holde retrospectives. Om du vil læse eller lytte, er op til dig! Indlæggene handler om, hvordan du hjælper dit team bedst på vej og podcasten “Alt om Scrum” beskriver ceremonier, roller og begreber i Scrum.

Hør podcasten her
Sådan undgår du, at teamets værdiskala skrumper

Sådan undgår du, at teamets værdiskala skrumper

Vi mennesker vurderer alting i relationer: Hvilken fodboldkamp er bedst, er bøffen bedre end sidst eller var ferien sidste år bedre. Tidligere oplevelser spiller på den måde ind, når vi i nuet skal vurdere noget. Det er rigtigt smart, for det giver en retning for, hvad vi bedst kan lide, når vi sammenholder sidste gang med nu. Problemerne opstår, fordi vi glemmer, omskriver og revurderer “sidste gang” – helt uden vi er klar over det…

Hvor store online møder kan du holde?

Hvor store online møder kan du holde?

Til et offline møde er mødets størrelse bestemt af praktiske ting: Antal stole, kaffekopper, størrelsen på skærmen til præsentationen. Om der sidder 5 eller 50 gør da lidt, men ikke så stor forskel. Til online møder er det ikke tilfældet! Der skal du tilpasse mødets indhold og form meget mere efter, hvormange deltagere der er. Her får du vores råd og erfaring til tre størrelser online møder.

Sådan holder du et godt online møde

Sådan holder du et godt online møde

På mange måder er online møder sværest at tilpasse sig for dig, der skal styre og facilitere mødet. Du plejer at kunne bruge rummet og aflæse mødedeltagernes kropsprog – og det kan du pludselig ikke længere, når mødet er online. Det betyder, at du skal være ekstra opmærksom, når du holder online møder, for det er en helt ny disciplin, der skal trænes og øves. For at gøre det lidt nemmere, får du her vores bedste råd og erfaringer.

Derfor skal du stole på teamet – også når du ikke forstår, hvad de siger

Derfor skal du stole på teamet – også når du ikke forstår, hvad de siger

At være Product Owner, eller PO, er en svær rolle. Man skal være tæt på kunden, tæt på produktet og tæt på teamet. Men man må heller ikke være for tæt på. Nye funktioner skal give værdi både for kunden og forretningen, produktets udvikling skal hele tiden afstemmes mellem “nice-to-have” og “need-to-have” og teamet skal både inddrages og udfordres. Det spændingsfelt er ikke nemt at navigere i.

Tre ting, der skaber splid i et distribueret team

Tre ting, der skaber splid i et distribueret team

For mange er det helt naturligt, at man arbejder i distribuerede teams. Nogen sidder i Thyborøn, andre i Odense og de sidste måske helt i Riga i Letland – eller måske i en by i Thailand. Men der behøver faktisk ikke være stor afstand mellem to teams, før man skal holde tungen lige i munden. Faktisk skal der bare en skillevæg til – så har du to distribuerede teams. Men inden du går i panik, så tag en kop kaffe. For her får du tre råd til, hvordan du sikrer, at dine distribuerede teams arbejder godt sammen.

3 tips og tricks til at skabe sammenhold i et team

3 tips og tricks til at skabe sammenhold i et team

Skal et team fungere godt, skal der være sammenhold i teamet. Teamets medlemmer skal kende hinanden, stole på hinanden og være trygge i hinandens selskab. Sådan et sammenhold skabes ikke natten over. Det tager tid og en stor indsats. Vi har samlet tre gode måder at hjælpe sammenholdet i et team godt på vej.

GULDKORN DIREKTE I DIN INDBAKKE

Få vores nye indlæg direkte i din indbakke
Få vores allerbedste guldkorn direkte i din indbakke

Få vores allerbedste guldkorn direkte i din indbakke

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få vores bedste tips og gode råd.

Tak! Du modtager nu en tjekliste direkte i din indbakke