Gruppe planlægger
For nogle måneder siden tikkede der en besked ind fra en lytter af vores podcasts om ceremonierne i Scrum. De var gode, syntes han, men han sad stadigvæk tilbage med et spørgsmål: Hvordan organiserer man 35 studerende, der skal arbejde på det samme projekt, hvis man gerne vil bruge Scrum? Det var et godt spørgsmål, tænkte vi. Det vil vi gerne give vores bud på.

Historien om Projekt Giraf og hvordan 35 studerende blev til ét Scrum team

af | 2. august 2018

Sammen med Sune Monrad fra Cobraid, og Johannes kom vi frem til tre gode råd, som du også lige skal have:

  1. Man skal køre med Full Stack Teams
  2. Opgaverne skal brydes ned, så man ikke kun har User Stories
  3. Brug deadlines og milepæle i Scrum

Projekt Giraf

Projekt Giraf har været i gang i 7 år. Det er et software-projekt, som de studerende kaster sig over i deres sidste semester. Det primære læringsmål er, at de studerende lærer, hvordan man arbejder på store projekter. Kommer der så også noget brugbart software ud, er det en ekstra gevinst.

De studerende ønskede at bruge Scrum i projektet. De havde haft en smule undervisning i det og kunne forstå, at det var det nye sort inden for IT-projekter. De læste op på det og organiserede sig som de mente det var foreskrevet i lærebøgerne om Scrum. Men det gik ikke helt som det skulle. Derfor tog Anton kontakt til os for at høre, hvad vi havde af gode råd.

Hvis du gerne vil høre mere om, hvordan projektet forløb, så kan du høre Antons beskrivelse af hele forløbet i vores podcast. Den finder du lige her

Full Stack Teams

Når man har et Scrum team er det vigtigt, at teamet har de nødvendige kompetencer til at løse en opgave fra A-Z. Teamet må ikke være afhængig af, at nogen udenfor teamet lige skal gøre noget, for at kunne komme videre med opgaven. Det stiller store – og måske endda urealistiske – krav til teamets medlemmer. Det er jo ikke sikkert, at der en database-ekspert eller en UX-ekspert i hvert team.

Selvom det er optimalt, så kan teamet godt fungere alligevel, så længe der er en i teamet, der har det område som sit ansvar. Hvis teamets udnævnte database-ekspert kommer på glatis, kan vedkommende trække på hjælp fra database-eksperter i andre teams. For at gøre det nemmere, kan man med fordel etablere “Guilds”, som er vidensnetværk på tværs af teams, hvor man kan dele erfaringer med netop det kompetenceområde, man har i sit eget team.

Opgaverne skal brydes ned

En opgave må aldrig være for stor. Store opgaver skal altid brydes ned i tasks og det er altid hele teamet, der gør det sammen. Når teamet sammen bryder en user story ned i mindre tasks sker der nemlig en masse vidensdeling. Der bliver delt konkrete idéer og forslag til, hvordan opgaven skal løses, og ikke blot overordnede antagelser, som senere viser sig at være umulige eller alt for komplekse. Når det bliver konkret, kan alle bedre forholde sig til det og tænke med.

Det er en fin balancegang dog, for tasken skal ikke løses – den skal blot skitseres. For mange kokke fordærver maden og på samme måde fordærver for mange udviklere koden. Derfor skal koden ikke skrives i fællesskab. Det skal holdes på skitse-niveau, hvor idéer, forslag og udfordringer vendes og drøftes.

Deadlines og milepæle

Det er en misforståelse, at der ikke er deadlines og milepæle i agile projekter – for det er der. Mange endda! Det handler om, hvem der sætter dem og på hvilket niveau, de sættes. En Product Owner sætter sammen med kunden milepæle for, hvornår bestemte dele af produktet forventes af være færdigt.

Sker der noget undervejs i projektet, som gør, at kunden ønsker at skifte retning, tilpasses milepælene sammen med kunden. Når en Product Owner har prioriteret opgaverne og teamet har vurderet, hvor meget der kan komme med i næste sprint, er der sat en deadline for, hvornår de opgaver er løst, nemlig når sprintet er færdigt.

Det, der ikke er, er store regneark med en detaljeret oversigt over, hvornår alle funktioner forventes at være færdige mange måneder ud i fremtiden. Reglen er, at det vil ændre sig undervejs og at milepæle og deadlines derfor løbende må ændres og rettes til.

Det har vi faktisk skrevet et indlæg om, hvornår man skal gøre hvad og på hvilket niveau. Det kan du læse her

Har du hørt vores podcasts?

Vi laver to podcasts: “Alt om Scrum” og “Scrum med mere”. De passer perfekt til en gåtur, en opvask eller en god kop kaffe.

Nyeste indlæg på bloggen

Alle indlæggene finder du her

Sådan håndterer du sladder og brok i et ungt agilt og iterativt setup

Sådan håndterer du sladder og brok i et ungt agilt og iterativt setup

Sladder og brok definerer vi ofte som noget negativt. Noget, der skal undgåes og jo mindre, der er af det, jo bedre. Men sådan er det faktisk ikke helt. For sladder og brok har også et positivt element: Det kan være en sikkerhedsventil, der tager trykket af irritationer og frustrationer. Men bliver det for meget, kan det skade teamet. Målet er derfor tilpas sladder og brok i teamet – spørgsmålet er da, hvordan finder du den gyldne middelvej?

GULDKORN DIREKTE I DIN INDBAKKE

FÅ EN TJEKLISTE TIL
EFFEKTIVE MØDER

Få vores allerbedste guldkorn direkte i din indbakke

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få vores bedste tips og gode råd.

Tak! Du modtager nu en tjekliste direkte i din indbakke