Giver Glade medarbejdere

Retrospectives

Retrospectives er en del af Scrum – en moderne måde at styre projekter sikkert i mål. Retrospectives er der, hvor vi kigger tilbage, bliver klogere og lægger en ny kurs – sammen!

Hvad kan retrospectivesKom igang i dag

Nybegynder eller erfaren

Få inspiration og viden om Scrum 

Vil du hellere lytte end læse?

Podcasts om SCRUM

tillid, åbenhed og struktur

Vi hjælper din virksomhed i mål

Velkommen til retrospectives.dk – siden hvor du finder inspiration, tips og tricks til Scrum og særligt retrospectives. Vi har samlet alle vores bedste erfaringer, så du får alt serveret på et sølvfad. Du kan både læse dem på vores blog eller lytte til vores podcasts.

Vi har valgt at fokusere på retrospectives af to grunde: For det første fordi vi mener, at det er den bedste, nemmeste og hurtigste måde at komme i gang med Scrum. For det andet fordi vi mener, at retrospectives kan bruges i alle virksomheder – uanset branche!

Lyder det spændende, udfordrende eller provokende? Så kontakt os og vi kigger forbi til en uddybende snak og forklaring. Hvem ved? Måske er det lige det, der skal til, for at du kommer i gang med retrospectives og Scrum.

Sidste nyt på bloggen

Tillid eller kontrol? Det er både lige gyldigt og ligegyldigt, hvis det ikke giver mening

Tillid er godt, men kontrol er bedre. Det er en besnærende holdning, fordi det virker så trygt og sikkert med kontrol. Så ved vi ligesom, at der er styr på sagerne. Men vi kender det også selv, hvor demotiverende og frustrerende det er, når vi bliver kontrolleret i hoved og bagdel. Der ville vi ønske, at der var mere tillid til vores evne til at udføre opgaven. Men i virkeligheden handler det hverken om kontrol eller tillid, for hverken det ene eller andet dur, hvis det ikke giver mening.

Når kunden ringer og brokker sig over en fejl, er der kun ét ord, der dur

Jeg fik et opkald fra min bank i fredags. Min bankrådgiver sagde, at min kassekredit jo er en 5 årig aftale, som skal genforhandles – og aftalen udløber på mandag. God weekend!

Skal du opbygge stærke positive relationer, skal du være lige mellem facilitering og hånden på kogepladen

Skal agile og iterative arbejdsgange blive en succes, skal de bygges på et trygt og tillidsfuldt fundament. Et fundament bygget op af relationer, som er skabt gennem arbejdsfælleskaber. Sådanne relationer kan ikke faciliteres eller opstå, når “hånden er på kogepladen”. De opstår i spændingsfeltet mellem de to poler.

Tre gode råd til at skabe en sund agil kultur i dine teams

En af de største udfordringer ved at agil ledelse er, at man på godt og ondt er nødt til at holde sig på afstand. Teamet skal have lov til at løse opgaverne på deres egen måde. Din opgave er at sikre en god og sund kultur i teamet. Her får du tre gode råd til, hvordan du gør det.

Du når aldrig i mål med brugerforståelse – og det er meningen

Vi lever i en foranderlig verden, hvor nye behov, krav og ønsker opstår og forsvinder igen. Derfor er den perfekte brugerinddragelse, den gode brugerinddragelses værste fjende. Vi giver dig her vores bud på, hvordan du laver en god brugerinddragelse.

Hvad kan du opnå med retrospectives?

Vi har samlet nogle eksempler på problemstillinger eller udfordringer, som du kan bruge retrospectives til at løse.

w

Vi snakker og snakker om problemerne – men løser dem ikke!

Vi holder møder i et væk! Alligevel når vi ikke nogen vegne. Det er som om, vi bare går i ring hele tiden og aldrig kommer videre, end til at snakke alt for meget om, hvad problemerne er.

Hvordan får vi løst problemerne i stedet for bare at snakke om dem?

Følger I op på problemerne?

Når I har snakket om problemerne, finder I så en løsning? Eller er problemerne der også dagen efter? Når problemerne bliver italesat, men der ikke sker noget ved dem, opbygger det frustration og irritation. Problemerne vokser og vokser, så man til sidst ikke kan se andet end problemer.

Løs det med retrospectives

Skab et rum, hvor medarbejderne kan snakke om problemerne – og finde løsninger på dem! Der er ingen, der forventer, at alle problemerne bliver løst med et snuptag. Men bare de bliver en lille smule mindre hele tiden, så er det nok.

Find løsningerne sammen.

w

Langsomme beslutninger skaber ventetid

Det tager for lang tid at tage beslutninger, fordi det er uklart, hvem der kan tage dem. Det skaber en masse ventetid og frustration i projektet, fordi man ikke kan komme videre.

Hvordan afklarer vi, hvem der må tage beslutning om hvad?

Er rollerne klart og tydeligt defineret?

Er alle klar over, hvem der har hvilke roller? Eller bliver der sendt mails rundt til alt for mange, når der skal tages en beslutning, dels for at sikre, at alle bliver hørt, og dels fordi det er uklart, hvem der egentlig kan og vil tage beslutningen?

Løs det med retrospectives

Find sammen eksempler på situationer, hvor der mangler beslutningshastighed. Lav et retrospective med temaet "Forventninger til hinanden" og find derigennem ud af, hvorfor beslutningerne ikke bliver truffet. Måske viser det sig faktisk, at du selv kan træffe beslutningen, men blot ikke har været opmærksom på, at du måtte.

At få tydeliggjort forventningerne til jeres forskellige roller skaber klarhed.

w

Der bliver talt i krogene og arbejdsmiljøet er dårligt

Der er en dårlig stemning i teamet. I stedet for at tale med hinanden, taler vi mere om hinanden. Der er opstået kliker i teamet og der er nogen, der bliver frosset ude. Når vi forsøger at snakke om det, er fokus kun på den dårlige stemning – ikke på, hvordan vi kommer videre.

Hvordan får vi vendt stemningen i teamet?

Hænger I fast i historien, uden at I kan huske den?

Dårlig stemning kan komme snigende ind i selv det mest velfungerende team. Det kan starte i det små og langsomt vokse sig stort, uden at nogen helt kan huske, hvordan og hvorfor det startede. Selv små konflikter bliver blæst op og når I forsøger at løse dem, flyver der beskyldninger igennem rummet. I stedet for at fokusere på løsninger, fastholdes fokus på at finde den skyldige.

Løs det med retrospectives

Skab et rum, hvor historien parkeres udenfor døren. Alt, der er sket før sidste retrospectives, er fortid og gælder ikke længere. Sammen trækker I en streg i sandet og starter på en frisk. Når der så dukker en konflikt op igen, kan I løse den nu – uden at fortiden bliver trukket ind og mudrer det hele til.

En frisk start skaber grobund for et godt arbejdsmiljø.

w

Medarbejderne er ikke motiverede

Jeg ser det hver dag: Medarbejderne gider ikke snakke med kunderne! De ringer ikke tilbage til dem og følger op på fremsendte tilbud. Kunderne bliver sure og frustrerede over ikke at få svar på deres spørgsmål.

Hvordan bliver mine medarbejdere mere motiverede?

Hvad er det egentlige problem?

Er medarbejderne blevet hørt om, hvad de mener problemet er? Eller er problemet blevet defineret af observationer og udledt af, hvad medarbejderne gør? Kunne det være, at årsagen skal findes et helt andet sted?

Løs det med retrospectives

Inddrag medarbejderne i at finde både årsagen og løsningen på problemet. Brug retrospectives til at skabe det rum, hvor tingene kan komme på bordet og der kan blive fundet løsninger på problemerne. Løsninger, som medarbejderne selv er med til at finde på og med til at føre ud i livet.

Det giver motiverede medarbejdere.

w

Kunderne tager ikke ejerskab med projektet

Vi oplever, at kunderne ikke tager ejerskab med deres projekter. Vi forsøger at inddrage dem, men de bidrager ikke til processen i tide. Det gør, at de først kommer med rettelser og ønsker, når vi har leveret en ny funktion.

Det vil vi gerne vende om, så de er med i processen og vi kan tage tingene løbende.

Er kunden en del af projektet?

Skal kunden tage ejerskab med projektet, skal kunden være en del af projektet. Det lyder både indlysende og simpelt. Men hvorfor er det så ikke nemt at gøre?

Start med at spørge dig selv: "Hvornår er kunden en del af projektet?" Ofte er svaret nemlig, at kunden først bliver inddraget, når projektet skal overdrages. Men skal kunden have ejerskab, skal kunden være med i processen – ikke kun trækkes ind til sidst.

Løs det med retrospectives

En god og nem måde at inddrage kunden i projektet er at invitere kunden med til retrospectives. Lad kunden høre, hvad der går godt og hvor skoen trykker. Det giver kunden mulighed for at rose, byde ind med løsninger og komme med kommentarer. Med andre ord: Være en del af projektet.

Dét giver ejerskab.

Og mange mange flere

Der er mange andre fordele ved at holde retrospectives end dem, vi har beskrevet.

Herunder kan du se en liste over flere af fordelene ved at holde retrospectives:

Ingen regelmæssige evalueringer

9

Hele tiden forbedringer

Flaskehalse og ventetid

9

Beslutninger træffes i og af teamet

Gode idéer drukner i tunge processer

9

Nye tiltag sættes igang løbende i små bidder

Der bliver talt om hinanden 

9

Åben og tryg dialog

Mistro til at aftaler overholdes

9

Aftaler overholdes og skaber troværdighed i hele forretningen

Kom nemt i gang

10 færdige retrospectives

Spar tid og penge. Du får færdige retrospectives klar til brug for under 30 kr pr møde.

Vil du gerne have bogen i hånden fysisk? Så kan du købe den her og få en flot spiralbundet bog. Der er ekstra sider til noter, så du kan huske, hvad der gik godt, hvad der skal forbedres og hvad du skal huske næste gang.

Vil du selv prøve?

Få to retrospectives klar til brug gratis!

Inspiration og viden

Vores erfaringer med Scrum og Retrospectives

Få gratis inspiration og viden på vores blog eller i vores podcasts. Vi fortæller om vores erfaringer og nye spændende ting, vi er stødt på.

Du kan også få en mail, når vi skriver nye indlæg. Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få guldkorn direkte i din indbakke helt automatisk.

Tillid eller kontrol? Det er både lige gyldigt og ligegyldigt, hvis det ikke giver mening

Tillid er godt, men kontrol er bedre. Det er en besnærende holdning, fordi det virker så trygt og sikkert med kontrol. Så ved vi ligesom, at der er styr på sagerne. Men vi kender det også selv, hvor demotiverende og frustrerende det er, når vi bliver kontrolleret i hoved og bagdel. Der ville vi ønske, at der var mere tillid til vores evne til at udføre opgaven. Men i virkeligheden handler det hverken om kontrol eller tillid, for hverken det ene eller andet dur, hvis det ikke giver mening.

Når kunden ringer og brokker sig over en fejl, er der kun ét ord, der dur

Jeg fik et opkald fra min bank i fredags. Min bankrådgiver sagde, at min kassekredit jo er en 5 årig aftale, som skal genforhandles – og aftalen udløber på mandag. God weekend!

Skal du opbygge stærke positive relationer, skal du være lige mellem facilitering og hånden på kogepladen

Skal agile og iterative arbejdsgange blive en succes, skal de bygges på et trygt og tillidsfuldt fundament. Et fundament bygget op af relationer, som er skabt gennem arbejdsfælleskaber. Sådanne relationer kan ikke faciliteres eller opstå, når “hånden er på kogepladen”. De opstår i spændingsfeltet mellem de to poler.

Tre gode råd til at skabe en sund agil kultur i dine teams

En af de største udfordringer ved at agil ledelse er, at man på godt og ondt er nødt til at holde sig på afstand. Teamet skal have lov til at løse opgaverne på deres egen måde. Din opgave er at sikre en god og sund kultur i teamet. Her får du tre gode råd til, hvordan du gør det.

Du når aldrig i mål med brugerforståelse – og det er meningen

Vi lever i en foranderlig verden, hvor nye behov, krav og ønsker opstår og forsvinder igen. Derfor er den perfekte brugerinddragelse, den gode brugerinddragelses værste fjende. Vi giver dig her vores bud på, hvordan du laver en god brugerinddragelse.

Skru ned for interne misforståelser om jeres brugere og skru op for personaer

Du og dit team har en god fornemmelse af, hvem jeres brugere er, hvilke funktioner de efterspørger og hvordan de bruger systemet. Men i marketing går det altid helt galt, for deres forståelse af brugerne er helt forkerte. For slet ikke at tale om i salgsafdelingen…

Tre grunde til, at det er bedre at arbejde agilt i en verden med hurtigt skiftende krav

Du har formentligt være inde og booke tid til en corona-vaccine. Og er du rigtig heldig, har du også prøvet at skulle ombooke en tid. Måske “heldig” ikke er det helt rigtige ord, for den måde ombooking er tænkt ind i bookingsystemet på, er alt andet end heldig.

Vi har fundet en vinder!

Stort tillykke til Susanne - du har vundet to bøger i serien "Trin for trin", nemlig "Effektive brugertests" og "Valide personar". Stort tillykke...

Giv arbejdsgangene en forårsrengøring

Foråret er her og det er tid til den store forårsrengøring! Livet spirer frem, verden åbner op og det er tid til at ryste vinterens kulde og mørkets skygger af os og glæde os til sommerens varme. Og der er ikke nogen bedre måde at gøre det på end at holde forårsrengørings-retrospectives!

Hvor svært kan det være?! Svaret er: Sværere, end du tror

Jeg har det svært med boligprogrammer. Det er lidt spøjst, faktisk, for jeg interesseret mig meget for byggeri. Men lige boligprogrammer trykker på en masse forkerte knapper. Særligt én knap er helt gal: Den med “Det har jeg aldrig prøvet før! Men jeg kaster mig bare ud i det, for hvor svært kan det lige være?!”. Jeg bliver så træt, for resultatet er altid, at programmets deltagere får den forventelige erfaring: At det var sværere end de regnede med.

Hvem er vi?

Mød Birte og Johannes

Retrospectives.dk bygger på mange års erfaring inden for mødefacilitering, personaleledelse og projektledelse. Erfaringen er krydret med stor viden om de psykologiske faktorer, der spiller ind i vores hverdag. Med den ballast er vi klar til at hjælpe dig og din virksomhed til at blive en lærende organisation.

Vores shop

Køb Retrospectives klar til brug