Giver Glade medarbejdere

Retrospectives

Retrospectives er en del af Scrum – en moderne måde at styre projekter sikkert i mål. Retrospectives er der, hvor vi kigger tilbage, bliver klogere og lægger en ny kurs – sammen!

Hvad kan retrospectivesKom igang i dag

Nybegynder eller erfaren

Få inspiration og viden om Scrum 

Vil du hellere lytte end læse?

Podcasts om SCRUM

tillid, åbenhed og struktur

Vi hjælper din virksomhed i mål

Velkommen til retrospectives.dk – siden hvor du finder inspiration, tips og tricks til Scrum og særligt retrospectives. Vi har samlet alle vores bedste erfaringer, så du får alt serveret på et sølvfad. Du kan både læse dem på vores blog eller lytte til vores podcasts.

Vi har valgt at fokusere på retrospectives af to grunde: For det første fordi vi mener, at det er den bedste, nemmeste og hurtigste måde at komme i gang med Scrum. For det andet fordi vi mener, at retrospectives kan bruges i alle virksomheder – uanset branche!

Lyder det spændende, udfordrende eller provokende? Så kontakt os og vi kigger forbi til en uddybende snak og forklaring. Hvem ved? Måske er det lige det, der skal til, for at du kommer i gang med retrospectives og Scrum.

Sidste nyt på bloggen

Hvor store online møder kan du holde?

Til et offline møde er mødets størrelse bestemt af praktiske ting: Antal stole, kaffekopper, størrelsen på skærmen til præsentationen. Om der sidder 5 eller 50 gør da lidt, men ikke så stor forskel. Til online møder er det ikke tilfældet! Der skal du tilpasse mødets indhold og form meget mere efter, hvormange deltagere der er. Her får du vores råd og erfaring til tre størrelser online møder.

Sådan holder du et godt online møde

På mange måder er online møder sværest at tilpasse sig for dig, der skal styre og facilitere mødet. Du plejer at kunne bruge rummet og aflæse mødedeltagernes kropsprog – og det kan du pludselig ikke længere, når mødet er online. Det betyder, at du skal være ekstra opmærksom, når du holder online møder, for det er en helt ny disciplin, der skal trænes og øves. For at gøre det lidt nemmere, får du her vores bedste råd og erfaringer.

Guide til at konvertere offline møder til online møder

Online møder er pludselig blevet hverdag for rigtig mange mennesker. Fra den ene dag til den anden blev mødelokalerne skiftet ud med Google Hangouts, Microsoft Teams, Slack, Skype og et hav af andre online mødesteder. Nu 14 dage senere har vi konverteret mange møder fra offline til online. Vi har samlet vores erfaringer og anbefalinger i denne guide til dig, så du nemmere kan rykke møder ud på internettet.

Skal du lave en agil transformation? Så skal du have styr på at ændre vaner

Vaner er noget besværligt noget at ændre. Det er både godt og skidt: Godt, fordi det gør det nemt at udføre vaner. Det kræver ikke noget særligt overskud eller mental energi. Tænk bare på kaffebrygningen om morgenen, der kører på automatpilot. Men det er skidt, når man har fået en dårlig vane. For så skal der bruges tid og kræfter på at ændre den – og i en agil transformation, er der mange vaner, der skal ændres!

Hænger dit team fast i dét, der ikke virker?

For over år 20 år siden var min storebror og jeg på en café. Vi fik et lækkert måltid og sluttede af med dessertpandekager. Men da min storebror kom hjem, blev han syg. Dén ene gang husker vi begge stadig – men de mange andre gange, vi spiste der, husker vi ikke. Vi er nemlig som mennesker utroligt gode til at huske de gange, det gik galt, mens alle de gode gange har det med at fortage sig i tågerne.

Hvad kan du opnå med retrospectives?

Vi har samlet nogle eksempler på problemstillinger eller udfordringer, som du kan bruge retrospectives til at løse.

w

Vi snakker og snakker om problemerne – men løser dem ikke!

Vi holder møder i et væk! Alligevel når vi ikke nogen vegne. Det er som om, vi bare går i ring hele tiden og aldrig kommer videre, end til at snakke alt for meget om, hvad problemerne er.

Hvordan får vi løst problemerne i stedet for bare at snakke om dem?

Følger I op på problemerne?

Når I har snakket om problemerne, finder I så en løsning? Eller er problemerne der også dagen efter? Når problemerne bliver italesat, men der ikke sker noget ved dem, opbygger det frustration og irritation. Problemerne vokser og vokser, så man til sidst ikke kan se andet end problemer.

Løs det med retrospectives

Skab et rum, hvor medarbejderne kan snakke om problemerne – og finde løsninger på dem! Der er ingen, der forventer, at alle problemerne bliver løst med et snuptag. Men bare de bliver en lille smule mindre hele tiden, så er det nok.

Find løsningerne sammen.

w

Langsomme beslutninger skaber ventetid

Det tager for lang tid at tage beslutninger, fordi det er uklart, hvem der kan tage dem. Det skaber en masse ventetid og frustration i projektet, fordi man ikke kan komme videre.

Hvordan afklarer vi, hvem der må tage beslutning om hvad?

Er rollerne klart og tydeligt defineret?

Er alle klar over, hvem der har hvilke roller? Eller bliver der sendt mails rundt til alt for mange, når der skal tages en beslutning, dels for at sikre, at alle bliver hørt, og dels fordi det er uklart, hvem der egentlig kan og vil tage beslutningen?

Løs det med retrospectives

Find sammen eksempler på situationer, hvor der mangler beslutningshastighed. Lav et retrospective med temaet "Forventninger til hinanden" og find derigennem ud af, hvorfor beslutningerne ikke bliver truffet. Måske viser det sig faktisk, at du selv kan træffe beslutningen, men blot ikke har været opmærksom på, at du måtte.

At få tydeliggjort forventningerne til jeres forskellige roller skaber klarhed.

w

Der bliver talt i krogene og arbejdsmiljøet er dårligt

Der er en dårlig stemning i teamet. I stedet for at tale med hinanden, taler vi mere om hinanden. Der er opstået kliker i teamet og der er nogen, der bliver frosset ude. Når vi forsøger at snakke om det, er fokus kun på den dårlige stemning – ikke på, hvordan vi kommer videre.

Hvordan får vi vendt stemningen i teamet?

Hænger I fast i historien, uden at I kan huske den?

Dårlig stemning kan komme snigende ind i selv det mest velfungerende team. Det kan starte i det små og langsomt vokse sig stort, uden at nogen helt kan huske, hvordan og hvorfor det startede. Selv små konflikter bliver blæst op og når I forsøger at løse dem, flyver der beskyldninger igennem rummet. I stedet for at fokusere på løsninger, fastholdes fokus på at finde den skyldige.

Løs det med retrospectives

Skab et rum, hvor historien parkeres udenfor døren. Alt, der er sket før sidste retrospectives, er fortid og gælder ikke længere. Sammen trækker I en streg i sandet og starter på en frisk. Når der så dukker en konflikt op igen, kan I løse den nu – uden at fortiden bliver trukket ind og mudrer det hele til.

En frisk start skaber grobund for et godt arbejdsmiljø.

w

Medarbejderne er ikke motiverede

Jeg ser det hver dag: Medarbejderne gider ikke snakke med kunderne! De ringer ikke tilbage til dem og følger op på fremsendte tilbud. Kunderne bliver sure og frustrerede over ikke at få svar på deres spørgsmål.

Hvordan bliver mine medarbejdere mere motiverede?

Hvad er det egentlige problem?

Er medarbejderne blevet hørt om, hvad de mener problemet er? Eller er problemet blevet defineret af observationer og udledt af, hvad medarbejderne gør? Kunne det være, at årsagen skal findes et helt andet sted?

Løs det med retrospectives

Inddrag medarbejderne i at finde både årsagen og løsningen på problemet. Brug retrospectives til at skabe det rum, hvor tingene kan komme på bordet og der kan blive fundet løsninger på problemerne. Løsninger, som medarbejderne selv er med til at finde på og med til at føre ud i livet.

Det giver motiverede medarbejdere.

w

Kunderne tager ikke ejerskab med projektet

Vi oplever, at kunderne ikke tager ejerskab med deres projekter. Vi forsøger at inddrage dem, men de bidrager ikke til processen i tide. Det gør, at de først kommer med rettelser og ønsker, når vi har leveret en ny funktion.

Det vil vi gerne vende om, så de er med i processen og vi kan tage tingene løbende.

Er kunden en del af projektet?

Skal kunden tage ejerskab med projektet, skal kunden være en del af projektet. Det lyder både indlysende og simpelt. Men hvorfor er det så ikke nemt at gøre?

Start med at spørge dig selv: "Hvornår er kunden en del af projektet?" Ofte er svaret nemlig, at kunden først bliver inddraget, når projektet skal overdrages. Men skal kunden have ejerskab, skal kunden være med i processen – ikke kun trækkes ind til sidst.

Løs det med retrospectives

En god og nem måde at inddrage kunden i projektet er at invitere kunden med til retrospectives. Lad kunden høre, hvad der går godt og hvor skoen trykker. Det giver kunden mulighed for at rose, byde ind med løsninger og komme med kommentarer. Med andre ord: Være en del af projektet.

Dét giver ejerskab.

Og mange mange flere

Der er mange andre fordele ved at holde retrospectives end dem, vi har beskrevet.

Herunder kan du se en liste over flere af fordelene ved at holde retrospectives:

Ingen regelmæssige evalueringer

9

Hele tiden forbedringer

Flaskehalse og ventetid

9

Beslutninger træffes i og af teamet

Gode idéer drukner i tunge processer

9

Nye tiltag sættes igang løbende i små bidder

Der bliver talt om hinanden 

9

Åben og tryg dialog

Mistro til at aftaler overholdes

9

Aftaler overholdes og skaber troværdighed i hele forretningen

Kom nemt i gang

10 færdige retrospectives

Spar tid og penge. Du får færdige retrospectives klar til brug for under 30 kr pr møde.

Vil du gerne have bogen i hånden fysisk? Så kan du købe den her og få en flot spiralbundet bog. Der er ekstra sider til noter, så du kan huske, hvad der gik godt, hvad der skal forbedres og hvad du skal huske næste gang.

Vil du selv prøve?

Få to retrospectives klar til brug gratis!

Inspiration og viden

Vores erfaringer med Scrum og Retrospectives

Få gratis inspiration og viden på vores blog eller i vores podcasts. Vi fortæller om vores erfaringer og nye spændende ting, vi er stødt på.

Du kan også få en mail, når vi skriver nye indlæg. Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få guldkorn direkte i din indbakke helt automatisk.

Hvor store online møder kan du holde?

Til et offline møde er mødets størrelse bestemt af praktiske ting: Antal stole, kaffekopper, størrelsen på skærmen til præsentationen. Om der sidder 5 eller 50 gør da lidt, men ikke så stor forskel. Til online møder er det ikke tilfældet! Der skal du tilpasse mødets indhold og form meget mere efter, hvormange deltagere der er. Her får du vores råd og erfaring til tre størrelser online møder.

Sådan holder du et godt online møde

På mange måder er online møder sværest at tilpasse sig for dig, der skal styre og facilitere mødet. Du plejer at kunne bruge rummet og aflæse mødedeltagernes kropsprog – og det kan du pludselig ikke længere, når mødet er online. Det betyder, at du skal være ekstra opmærksom, når du holder online møder, for det er en helt ny disciplin, der skal trænes og øves. For at gøre det lidt nemmere, får du her vores bedste råd og erfaringer.

Guide til at konvertere offline møder til online møder

Online møder er pludselig blevet hverdag for rigtig mange mennesker. Fra den ene dag til den anden blev mødelokalerne skiftet ud med Google Hangouts, Microsoft Teams, Slack, Skype og et hav af andre online mødesteder. Nu 14 dage senere har vi konverteret mange møder fra offline til online. Vi har samlet vores erfaringer og anbefalinger i denne guide til dig, så du nemmere kan rykke møder ud på internettet.

Skal du lave en agil transformation? Så skal du have styr på at ændre vaner

Vaner er noget besværligt noget at ændre. Det er både godt og skidt: Godt, fordi det gør det nemt at udføre vaner. Det kræver ikke noget særligt overskud eller mental energi. Tænk bare på kaffebrygningen om morgenen, der kører på automatpilot. Men det er skidt, når man har fået en dårlig vane. For så skal der bruges tid og kræfter på at ændre den – og i en agil transformation, er der mange vaner, der skal ændres!

Hænger dit team fast i dét, der ikke virker?

For over år 20 år siden var min storebror og jeg på en café. Vi fik et lækkert måltid og sluttede af med dessertpandekager. Men da min storebror kom hjem, blev han syg. Dén ene gang husker vi begge stadig – men de mange andre gange, vi spiste der, husker vi ikke. Vi er nemlig som mennesker utroligt gode til at huske de gange, det gik galt, mens alle de gode gange har det med at fortage sig i tågerne.

Skal du ændre kulturen i din virksomhed, skal du hverken fokusere på holdning eller handling

Når snakken falder på, hvordan man skaber en god og sund virksomhedskultur, er der ofte to lejre: Den ene lejr mener, at man skal fokusere på holdningerne i virksomheden. Er holdningerne på plads, følger den gode sunde kultur. Men den anden lejr mener, at kulturen skabes af handlinger. Det er gennem fødderne – ikke hovedet – at kulturen ændres. Men begge lejre har faktisk ret.

Jo mere ustrukturerede dine interviews er, jo mere skal du have styr på strukturen

Som IT-virksomhed skal man ofte levere løsninger, der skal bruges i en ukendt faglig kontekst. Løsningen skal måske bruges af lærere, sygeplejersker, HR-chefer eller på en boreplatform. Der er begreber og faglige termer, man skal holde styr på for at sikre, at løsningen virker i det daglige arbejde. Der skal derfor opsamles en masse viden effektivt og hurtigt, hvilket er svært, når man ikke ved, hvilke spørgsmål der skal stilles, for at opsamle den rigtige viden. Der er kun en måde at løse det på: Ustrukturerede interviews. Desværre har de et ufortjent ry som dyre og unødvendige. Det ry vil vi gerne lave om på!

Derfor skal du stole på teamet – også når du ikke forstår, hvad de siger

At være Product Owner, eller PO, er en svær rolle. Man skal være tæt på kunden, tæt på produktet og tæt på teamet. Men man må heller ikke være for tæt på. Nye funktioner skal give værdi både for kunden og forretningen, produktets udvikling skal hele tiden afstemmes mellem “nice-to-have” og “need-to-have” og teamet skal både inddrages og udfordres. Det spændingsfelt er ikke nemt at navigere i.

Har du agil på din liste over buzzwords? Så skal du skynde dig at fjerne det igen!

I den seneste tid er ordet “agil” kommet i vælten. Det bliver udnævnt som det nye buzzword sammen med “omstillingsparat” og “digital frontløber” eller “selvledende teamplayer”. Der er bare en kæmpestor og altafgørende forskel på alle de buzzwords og agil: Agil er ikke noget, man er – det er en måde at arbejde på!

Derfor skal du teste smarter – not harder

Vi kender det alle sammen: Den nye funktion er blevet testet, testet og testet igen – og alligevel dur den ikke! Det er frustrerende både for udviklere og brugerne, når det sker. For udviklerne har leveret en ny funktion, der virker, men brugerne siger, at den ikke virker. Hvad gør man så?

Hvem er vi?

Mød Birte og Johannes

Retrospectives.dk bygger på mange års erfaring inden for mødefacilitering, personaleledelse og projektledelse. Erfaringen er krydret med stor viden om de psykologiske faktorer, der spiller ind i vores hverdag. Med den ballast er vi klar til at hjælpe dig og din virksomhed til at blive en lærende organisation.

Vores shop

Køb Retrospectives klar til brug